Alan
Page Fiske eristab nelja seltsivuse algvormi
“Kogukondlik
jagamine” (communal sharing, edaspidi
KJ) on ühiskondliku läbikäimise viis, kus mingid asjad või hüved on mingi grupi
ühiskasutuses, nii et igaüks kasutab neid ja panustab ühiskatlasse, ilma et
keegi arvet või järge peaks. See on tüüpiliselt omane väikestele kogukondadele
nagu perekond, sugukond, hõim, küla. Hoole-aspekt on siin ilmne, kuna igaüks
“panustab vastavalt oma võimetele ja saab vastavalt oma vajadustele”, mistõttu
niikaua kuni kogukonnas ressursse on, jagub sellest kõigile. Samas on olemas ka
kombe-aspekt, mille eesmärgiks on hoida ära panustaja egoistlikku viilimist ja
hüvede endalehoidmist ning tarbija egoistlikku liulaskmist, kui ta võtab ise
midagi omalt poolt vastu panustamata. Täiskasvanud ja tervise juures olevaid
kogukonnaliikmete puhul ähvardab mõlemal juhul lõpuks KJ lävimisest
väljaarvamine, mis oli ja on ränk (selle kohta vt. ka Aet Annisti raamatut “Otsides
kogukonda sotsialismijärgses keskuskülas” Tallinn, 2011). KJ hoidmiseks on
vajalik kombekas hoiak, tagasihoidlikkus, vaoshoitus, mida markeeritakse
mitmesuguste keeleliste ja žestiliste võtetega. Ning veelgi põhimõttelisemalt
eeldab KJ ikkagi selles osalejate eristatust, nii et selles osalejad ei lange
kokku homogeenseks massiks, vaid säilitavad oma individuaalsuse ja
algatusvõime; samuti ei jagata kunagi päris kõiki asju.
“Hierarhiline
positsioneerimine” (hierarchy ranking või
ka authority ranking, edaspidi HP)
seab ühiskonnaliikmed vertikaalsele lineaarsele (st harudeta) võimuteljele, kus
igaüks on (selle lävimisviisi puhtas vormis) iga teise suhtes kas ülem või
alam. Seda esineb igas inimkogukonnas (ja ka teistel imetajatel, nagu ka
eelmist lävimisviisi) ning tegemist on teatava funktsioonijaotusega, kus ülem
tagab kaitse ja alamad tagavad ressursid. Ülemal on tarvitada rohkem ressursse
ja tal on eesõigusi, mida teistel pole, aga see-eest peab ta hoolitsema
kogukonna eest, korraldama kogukonna kaitset ja ressursside ümberjagamist.
Kombed eristavad ühiskonda siin täpsemini, mööda selget võimuvertikaali, kus
igaühel on täpsemini määratud koht. Aeg ja ruum on siin täpsemini piiritletud
ja kommetega markeeritud: alam peab täitma perioodilisi kohustusi (nt maksud,
andamid), ülemal on suurem isikuruum (paleed, mõningate direktorite tohutud
lauad, mis sunnib peale suurema distantsi jne.). Traditsioonilistes väikestes
kogukondades pole hierarhiad harilikult kuigi markeeritud, aga need näivad
muutuvat strukturaalselt paratamatuks seoses kogukonna suuruse kasvamisega:
alates teatavast kogukonna liikmete arvust on vaja rohkem organiseerimistööd ja
hõlbustamist, millele spetsialiseerujad saavadki “ülemusteks”. Kui väikses
kogukonnas ei pruugi pealiku amet mõningatest eesõigustest hoolimata olla kuigi
ihaldatav talle seatud suuremate nõudmiste tõttu (vt. nt Lévi-Straussi “Nukker troopika”,
Canetti “Masside mäss”), siis suuremas kogukonnas ülem sageli anastab võimu,
nii et hool ja kombed lähevad tasakaalust välja (ta muutub liulaskjaks, nõuab
rohkem kui ise panustab), ehkki ta ei saa sellega ka üle teatava piiri minna,
sest nälgajäänud rahvas hakkab mässama ja vahetab ta välja.
“Võrdsuse
sobitamise” (equality matching,
edaspidi VS) puhul ollakse Fiske järgi teravalt teadlik osalejate võrdsusest ja
sellest, mida ja kui palju on vaja teha võrdsusest hälbimise taastamiseks.
Võrreldes eelmise lävimisviisiga lisandub siin täpne kvantifitseeritavus, mis
enne jäi määramatuks (paigas oli ainult suhteline positsioonivahe kui
kvaliteet). Selle lävimisviisi printsiip seisnebki eeskätt reguleeritud
ebavõrdsuse, tasakaalutuse tekitamises. Näiteks üks kutsub teise lõunale. VS
loogika järgi on nüüd teine talle ühe lõuna võlgu. Ja kui ta on mingi aja
möödudes omakorda esimese lõunale kutsunud, siis on jällegi kaalukausid kergelt
esimese kahjuks (kuna viimati sai tema tasuta süüa), nii et hõlpsasti kutsub ta
teise uuesti lõunale, jne. VS on kingituste vahetamine, millel võib olla
konkreetne praktiline eesmärk (nt talgud), aga mille kesksem fookus on lävimise
enese hoidmine, sidemete loomine ja tugevdamine ühiskonna sees ja ühiskondade
vahel. Isegi kui tagasi kingitakse täpselt sama asi, ei tühista see kingiringi;
ja tihti on nõutav, et tagasi just nimelt ei antaks sama palju, vaid pisut
rohkem või vähem (vt D. Graeberi “Debt”). Moodne demokraatia seisneb oluliste
HP liinide allutamises VS loogikale: (1) neile hierarhiatele on antud
kehtivusaeg, nad perioodiliselt tühistatakse ja mängitakse ümber (valimistel);
(2) mingeid olulisi hierarhialiine hoitakse lahus (“võimude lahususe”
printsiip), võrdsetena, üksteist tasakaalustavatena. Kui HP (või selle
domineerimine) kasvas KS-st välja ühe ühiskonna suurenemise tõttu, siis VS
loogikat rakendatakse sageli erinevate ühiskondade vahel, läbikäimises
võõrastega, nii et VS kaudu püütakse luua nendega sümbiootilist suhet, kus elemendid
säilitavad küll oma individuaalsuse, ent kingiringi kaudu on kokku hoitud
(sellest võib muidugi välja kasvada tihedam koostöö ja need grupid võivad kokku
kasvada üheks ühiskonnaks). Kui HP puhul oli oluline erinevuste markeerimine
ülem-alam liinides, siis VS puhul on oluline just erinevuste minimeerimine
ja/või perioodiline hüvitamine. VS perioodid on kommetega markeeritud; ning
nendes osalemine loob empaatiasideme osalejate vahel, vastastikuse hoole.
Sellega sageli laiendatakse perekondlikku või kogukondlikku laadi KJ
lävimisviisi väljapoole, võõrastele, teistele kogukondadele.
“Turulise
hindamise” (market pricing, edaspidi
TP) puhul läheb kvantifitseeritavus veelgi kaugemale: mingi üldise ekvivalendi
(eeskätt raha) kaudu saavad võrreldavaks ka loomu poolest erinevad kaubad ja
teenused, mida VS süsteemi raames on raske võrrelda (kui sa oled mulle andnud
viis õuna, aga minul on ainult mandariinid, siis mitu mandariini ma peaks sulle
vastu andma? kui sa oled aidanud mul talgutel maja ehitada, siis kui pikalt ma
peaksin sinu heinatalgutel osalema?). Õigupoolest, selles lävimisviisis alles
tekivad “kaup” ja “teenus”, st saab võimalikuks mistahes asjade ja tegevuste
täpne võrdlemine omavahel (võrdleme õuna ja mandariini kilohinda; ehitustöö ja
heinatöö palka). See soodustab ühiskondlikku spetsialiseerumist ja tööjaotust,
kuna eesmärgiks on kaupade tootmine (ning ka kaupade täiustamine ja
diferentseerumine), mida reguleerib pakkumise ja nõudmise vahekord, turu
“nähtamatu käsi”. Sellised suhted toimivad keerukas ühiskonnas, kus inimesed
rahuldavad oma vajadusi kaudselt, saades raha kui üldise ekvivalendi vahendusel
tasu oma panuse eest ja võimaluse seda endale sobivateks hüvedeks vahetada. See
eeldab ühest küljest keerukat ja muutuvat kombestikku (ühiskondlikku
tööjaotust); ning vastavalt käib siin lõiming ehk hool vahendatumalt ja sageli
ratsionaalsemalt (st väiksema afektiivse angažeeritusega) kui eelmistes
suhetes.
Nessun commento:
Posta un commento