Surmast / Elust teispool surma
/ Surma üleelamine / Kuidas elada üle surma?
1.
Ebapopulaarne populaarne teema: surm
Ma
tahan rääkida teemal, mis inimeste ülddiskursuses on kogu aeg populaarne olnud,
aga mis filosoofias on pärast Kanti muutunud ebapopulaarseks ning
ebafilosoofilisena sellest välja tõrjutud. Nimelt ma tahan rääkida surmast,
surmaprotsessist ja surmajärgsest. Surm kui siinpoolsusse kuuluv (või seda
koguni rajav, vrd Heidegger 1993) on nüüdisajal seaduslik filosoofiline teema,
aga surmajärgne mitte. Sest tundub, et sellest ei saa kõneleda ning “millest ei
saa kõneleda, sellest tuleb vaikida”. Võib-olla aga on see väide liiga
kategooriline; võib-olla on rohkem valikuvõimalusi kui rääkimine või vaikimine;
võib-olla on rohkemaid rääkimise strateegiaid kui teaduslik sedastamine või
(näiteks) fenomenoloogiline kirjeldus.
Ma
kahtlustan, et surmajärgsuse kujutlemise ja seletamise erinevaid viise pole aja
jooksul eriti juurde tekkinud ning me opereerime enam-vähem samade
põhikujutelmadega, mis olid olemas juba vanaajal (nt Kreekas, Indias).
Diakroonses (ja ma kahtlustan, et ka sünkroonses) plaanis on rohkem neid, kes
kujutlevad mingit sorti edasikestmist pärast surma. Vähem on neid – aga nad
tekkisid mõtteloos väga varakult –, kelle meelest inimese surm tähendab ka tema
enesekohasuse täielikku hävingut.
Järgnevas
kirjatöös räägin ma valdavalt esimesest versioonist, aga ma tahaksin enne öelda
mõne sõna ka teise kohta. Esiteks pean ma sääraseid kujutelmi äärmiselt
oluliseks ja stimuleerivaks. Nagu filosoofia on mitmes muus uuringuvaldkonnas
teinud, nõnda ka siin toimivad sellised skeptilised teooriad radikaalse
“platspuhtaks’ina”, Entsäuberung’ina,
disenchantment’ina, lummusest
vabastamisena. See kõrvaldab kogu selle tohutu kooriku, mis surmajärgsuse ümber
aegade jooksul kuhjunud on ning mis inimesi eksiteele viivad (ehkki need võivad
mingist otsast ka tarvilikud olla). Ja seda saab mõtestada ka alljärgneva
kontekstis, nagu ma vastavas kohas osundan.
Teiseks
aga tuleb rõhutada ka seda, et tegemist pole mingi vahetult ilmse teooriaga
(nagu paljudele eriti tänapäeval tunduda võib), vaid et see eeldab teatavat
metafüüsikat. Tänapäevases versioonis on selle aluseks kartesiaanlik keha ja
vaimu dualism, mis algses versioonis tähendas nende kahe sfääri sõltumatust
(peaaegu; puhtamal kujul arendab teooria selle aspekti välja Spinoza, kellel
need kaks “atribuuti” ongi täiesti sõltumatud ja terviklikud väljendused
“substantsist”, mis teineteist kuidagi ei mõjuta, vaid on justkui sama asja
tõlked eri keeltesse), aga mis üheskoos moodsa teaduse arenguga on viimasel
paaril sajandil muutunud epifenomenalismiks: vaim või teadvus postuleeritakse
aine epifenomenina, kaasnähtusena. Seda võib pidada loogiliseks asjade
arenguks, sest kui 1) keha ja vaim on sõltumatud sfäärid; 2) teadustes oleme
teinud tohutuid edusamme keha, ekstensiooni uurimisel; siis 3) võib vaimu kui
üleliigse mõiste kõrvaldada, või õigemini teha temast keha derivaatmõiste: kui
meil on teatav ainekonfiguratsioon, siis vaim ehk teadvus “tekib” iseenesest sinnajuurde.
Mulle tundub, et selline eeldus kuulub endiselt viisaka teaduse taustsüsteemi.
Sellise
reduktsionistliku vaate vastu on protestitud eeskätt 20. sajandi filosoofias:
nt. fenomenoloogias, mis rõhutab esimese isiku kogemuse taandamatust kolmanda
isiku kirjeldusele. Kolmanda isiku perspektiivist saab küll kirjeldada, kuidas
mu kehas liiguvad närvisignaalid jne, aga mu enda vahetu kogemus seejuures on
hoopis midagi muud, kvalitatiivselt ja põhimõtteliselt teistsugune. Mingis
mõttes tuleb siin tagasi kahe taandamatu sfääri kujutlus, ja võib-olla isegi
kallutatuna pigem vaimu poole, kuna fenomenoloogia on just nimelt teadvussisude
kirjeldus ja analüüs ehk n-ö vaimu positsioon, siis peab nuputama, kuidas
koherentselt läbi viia kolmanda isiku ehk n-ö objektiivse maailma kirjeldust
sellelt lähtekohalt.
Ma
ei taha pikemalt laskuda filosoofiaajaloolistesse nüanssidesse; piisaku
sellest, et ettekujutus iseduse hävimisest surma puhul eeldab oma taustal
teatavat laadi metafüüsikat, teatavaid ontoloogilisi eelotsustusi – nagu iga
teinegi positsioon. S.t tuleb hoiduda pidamast seda seisukohta vahetult ilmseks
(nagu eeskätt vähese filosoofilise koolitusega inimesed sageli teevad).
2.
Transtsendentne kujutlus
Järgnev
käsitlus püüab järgi proovida üht teatavat kujutlust, ühe teatava ontoloogia
arendamisvõimalusi. Ma olen seda vahel sõnastanud kahe komplementaarse
seadusena (mille vahekord eespoolmainitud kahe sfääriga nõuaks omaette
juurdlust), millest esimene on koolifüüsikast tuttav “energia ei teki ega kao,
vaid muundub ühest olekust teise” ning teine on selle eeskujul vermitud seadus
“teadvus ei teki ega kao, vaid muundub ühest olekust teise”. Ma tõttan
täpsustama, et “teadvust” mõistan ma siin spetsiifilises tähenduses, mis võib
olla harjumatu. Nimelt ei pea ma selle all silmas üksnes inimlikku teadvust,
vaid üldse igasugust “enesekohasust”, mille tasandi ja lõimitusmäära ei saa
alati väga täpselt määrata (ehkki saab teha suurema või väiksema tõenäosusega
oletusi, n-ö kirvetööna, aga see jääb suuresti intuitiivseks), aga mis on
mingil moel ja mingil tasandil olemas iga protsessi puhul. Üldisemates
terminites rääkides saab iga protsessi puhul rääkida eristumisest (mille
väljenduseks on “energia”, kuivõrd see ilmneb vahekorras erinevate asjade
vahel) ning lõimimisest, milleks on protsessi enesekohasus, eneselepööratus
(inimlik teadvus on sellise lõimimise üks erivorme; aga samasugune lõiming
iseloomustab iga looma, taime, molekuli, aatomit – ehkki sõna “iga” tähendus on
nende puhul kord-korralt erinev).
Seda
ontoloogiat olen ma välja arendanud teisal (kõige pikemalt tekstis “Vägi”).
Siinkohal tahan ma tulla selle ontoloogia järelmite juurde surmajärgsuse puhul.
Esmapilgul tundub, et selle järgi saab sõnastada kaks põhilist kujutlust:
1)
Üks, mille järgi inimese surres tema teadvus n-ö sulab laiali, jaotub laiali
nende üksuste vahel, milleks tema keha laguneb – molekulid, aatomid. Inimese
teadvus küll hävib, aga mitte absoluutselt – ta lihtsalt laotub laiali suuremas
ulatuses, mille väljendusteks on nood ainelised väikeüksused.
2)
Teine, mille järgi surres säilib inimese isiklik teadvus mingis olulises mõttes
just inimlikuna. See on ajaloo vältel olnud kõige levinum ettekujutus. Selle
kujutluspildi toestuseks on kujuteldud abimõisteid: “hing”, “vaim”, “kummitus”
jne, mis laenavad kvaasimateriaalse tugipunkti spirituaalsele aspektile,
aidates ette kujutada, “mis” siis ikkagi surres edasi püsib. Kuidas see aga
võimalik oleks, ei paista eespool esitatud embrüonaalsest ontoloogiast välja.
Samas
on võib-olla see esmapilk kantud ikkagi veel tollest samast dualismist (mille
indikaatoriks on just nimelt ka vajadus kujutleda vaimuaspektile – mis
väidetavalt edasi püsib – mingit ainelist tuge, olgu selliste aktuaalsete
elementidena nagu molekulid, aatomid jne, või siis selliste ad hoc kvaasiaineliste entiteetidena
nagu hing, kummitus jne.
Võib-olla
tasuks püüda pilgus hoida toda eristumist/lõimimist ühtse süsteemina ehk
“väena”, nii et me räägiksime nüüd niipidi, et teatav spetsiifiline vägi on
see, mis ühest küljest taheneb kehaks ja teisest küljest aheneb tema vaimuks,
teadvuseks vms. Sellest ma olen ka pikemalt teisal rääkinud. Aga kui niimoodi
vaadata, siis tunduvad eespool esitatud variandid võib-olla ebaadekvaatsetena.
1)
Esimene eeldab primaarsena midagi ainelist: molekulid, aatomid. Aga miks pidama
jääda nende juures? Saab ju minna veel kaugemale. Aga kui me läheme nii kaugele
kui annab, siis me avastame, et viimses järgus polegi ühtki “asja”, mis oleks
aktuaalseks tugipunktiks “vaimule”. Iga üksus – ka nood “mikroskoopilised” – on
teatavad eristamiste-lõimimiste süsteemid, mis väiksemasse minnes sulanduvad
eristamatuseni teineteiseks. “Püsib” eeskätt see alumine vägi, mis kalgendub
noiks üksusteks. Pärast minu surma muidugi minu kehas leiduvad keemilised
elemendid püsivad edasi (ja astuvad uutesse kooslustesse), nii et see on üsna
turvaline teooria (ehkki peab põhjalikumalt mõtlema selle üle, kas siin ei
tugineta liialt käesolevalt tuvastatavale ja kas see on tingimata vajalik).
2)
Teise puhul on põhiliseks probleemiks see, kuidas saab minu inimlik teadvus
edasi kesta, kui “mul” pole keha. “Selles” elus motiveerib meid keha – keha
annab meile huvi, angažeerituse, hoo, mille varal me teostame selektsiooni, mis
loob taust/fookus erinevuse, oluline/ebaoluline. On raske näha, mis saaks
kehatut olendit motiveerida või mis saaks hoida tema vaimu liigendusi. Kui
inimene sureb, siis peab see igal juhul tähendama tema teadvuse põhjalikku
transformatsiooni.
Küsimus
on nüüd selles, mis laadi see muundus on. Kas (1) absoluutne hävimine, (2) kevadlumena
laialisulamine või (3) mingisuguse suurema sidususena. Vaatleme siinkohal
kolmandat, mis on kõige vähem läbimõeldud. Selle üle arutamisel on muidugi
esmane epistemoloogiline raskus see, et mis iganes allikad meil selle kohta on,
on need üldiselt väga vahendatud, umbmäärased, kaudsed, ähmase tähendusega. On
raske näha, kuidas me saaksime empiiria põhjal erinevatel hüpoteesidel vahet
teha (ja seetõttu on arusaadav uusaja filosoofide umbusk kogu selle temaatika
suhtes). Teaduslikul moel seda küsimust uurida ei saa, sest siin (vähemasti
sellises esituses) on oluline ise-küsimus, läbistuvus, väesolu – millistel
mõistetel pole teaduses kohta. Seetõttu pole ka selge, kuidas saaks siin
hüpoteese olgu verifitseerida või falsifitseerida.
Ma
pakun uurimismeetodina välja trastsendentse
kujutluse. Selle juurde selgituseks:
1)
Transtsendentne kujutlus liigub als ob,
“justkui”-võtmes. See tõukub mistahes empiiriliselt materjalilt, mis kasutada
on (ja sellisena on ta avatud kõikidele allikakriitilistele märkustele tolle
materjali pihta), ja üritab mõtelda, milline peaks olema ontoloogia, juhul kui see materjal on tõene ja
reaalselt seostatud. Küsimus: “Aga mida sa päriselt arvad?” pole õigesti
püstitatud, sest transtsendentne kujutlus ei eelda absoluutset kujutlusruumi,
vaid piisab relatiivsest ruumist, ning tegeleb sellega, kuidas ühendada ja
elustada neid pidepunkte, mis on tundunud huvitavad. See eeldab mingit antust
(mingi empiiriline materjal) ja mingit vahetut intuitiivset kontakti sellega
(mis tundub huvitav) ning arendab, süvendab neid. Kogu küsimus on selles,
milleks mingi moodustet kujutlusvõrgustik võimeline on? Mida ta käivitab (või
pärsib)? Mis temast veel järeldub?
2)
Terminid “transtsendentne” ja “kujutlus” tekitavad tänapäeva filosoofia kontekstis
palju probleeme. Transtsendentne on see uurimus sellepärast, et tegeleb
asjadega, mis justkui jäävad põhimõtteliselt meie uurimishaardest välja:
surmajärgne. Kuid just kujutluse abil saab seda teataval moel siiski teostada.
Kujutlust aga ei tule siin mõelda võimena teisendada mingeid käesoleva maailma
aspekte (n-ö panna kokku hobune ja tiivad > pegasos), vaid teisendada
maailma ennast, s.t üritada taasluua kogu maailm ühtedelt või teistelt
põhiliigendustelt lähtudes (selles mõttes pean realistlikku kirjandust üldjuhul
sellisele kujutlusele lähemaks kui phantasy-kirjandust).
Selles mõttes võiks seda nimetada ka ontoloogiliseks kujutluseks, kuna üritab
läbi mängida erinevaid ontoloogiaid. “Kujutluse” mõiste tähendab siin
seejuures, et see maailm peab olema n-ö elatav, värviline, realistlik. Kuna
tuleb luua kogu maailm, siis pole selline kujutlus suvaline uiutus, vaid nõuab
kõikide osade rööpset väljaarendamist, nii et nende vahel toimub
autoselektsioon ning sellisel kujutlusel on oma rangus – seda võibki nimetada
mõtlemiseks tugevas tähenduses. Või näitlemiseks – kuna teatavas mõttes tuleb
neid teisi maailmu kehastada, läbi
mängida.
Nagu
sellistel puhkudel sageli juhtub, olen sellise meetodisõnastuse puhul ütelnud
kaugelt palju rohkem kui ma teostanud olen või teostada suudan. Seda tuleb
võtta ses mõttes visioonina, prospektina. Võib-olla midagi säärast tegi Platon
oma “müütides”: diskursiivselt, dialektiliselt poleks ta iial selliste
mastaapsete maailma-laotamisteni jõudnud, nii et ta pidi lihtsalt suveräänse als ob’iga kirjeldama neid, otse hüpates
nendesse uutesse ilmadesse.
Üritame
niimoodi mõtelda – “transtsendentselt kujutleda” –, mis juhtub surres ja
millist ontoloogilist käsitlust võib leida “hinge” kontseptsioonile.
3.
Individuatsioon
Surmakäsitus
on tihedalt seotud individuatsiooniküsimusega. Mida vägevam individuatsioon, seda
rohkemat ta endasse hõlmab, endas arvestab, seda rohkemate teistega ta läbi
käib. Siin on näiv paradoks: mida rohkem ma saan “endaks”, seda enam mu “mina”
justkui lahustub. Niimoodi postuleeritu on vastuolus mõningate levikäsitustega,
mille järgi indiviid on seda enam ise, mida aredamalt ta ümbrusest eristub,
eraldub, mida silmatorkavamad omadused tal on ja mida suuremaid ja kõnekamaid
tegusid temaga seostatakse. Popstaar on indiviid, poliitik on indiviid, tähtis
kirjanik on indiviid jne.
Ent
kui me lähemalt vaatame, siis paradoks on vaid näiline: küsimus pole niivõrd
selles, et mina lahustuks, vaid individuaalsuse ja iseära raskuskese nihkub
asjadelt ja omadustelt (sh. indiviidile omistatavad teod, jutud, kujutised
jne), protsessidele, individuatsioonile enesele, ehk n-ö olevatelt olemisele. Nüüd
see individuatsioon on just nimelt seda vägevam, mida vähem on ta aheldatud
mingite üksikvormide külge, mida individuatsiooni käigus kasutatakse. Isik oma
sügavaimas põhjas on Vägi ise, Eristumise ja Lõimimise mehhanism.
Selle
pinnalt saaks nüüd ka kritiseerida neid surmakujutelmi (mida on mainitud tekstis
“Kaks varianti ise-teooriale (sünd ja surm)”), mille järgi teadvus surma järel
ei kao ega hävi, vaid elab edasi “hingede maailmas” – mida võib näiteks kujutleda
mingisuguse mõnevõrra suurema läbistuvusena kui “meie maailm”. Neil “hingedel”
on endiselt oma iseloom ja omadused, mis on määratletud endiselt mingite
olevate asjade kaudu. Neid ei kirjeldata küll nii partikulaarsetena kui “siinse
maailma” identiteedi-tugesid, vaid üldisemate, läbistuvamate omadustena, mis
eeskätt seisnevad mitmesugustes probleemides ja puudujääkides: kes ei oska
armastada, kes andestada jne jne.; s.t iga “hinge” muidugi iseloomustab –
eeskätt – mingisugune jõud ja positiivne anne, aga seegi muutub “omaduseks”,
eristudes tollelt probleemide ja vaevuste taustalt. S.t selline sfäär on ikka veel
“liiginimlik”, kus tegemist on veel suhteliselt nõrga väega. Võib kujutleda
(“transtsendentse kujutluse” mõttes), et kui indiviidid (s.t. kaheaspektsed,
kõrvutuvuse-läbistuvuse süsteemid, väehulgad) n-ö “tulevad siia ilma”,
“suuremasse kõrvutuvusse” ning siin saadava tõhusa tagasiside ja nui-pähe
pedagoogia varal (vt. “Kaks varianti...”) muutuvad peenemaks nüansseeritumaks,
väekamaks, nii et nende raskuskese nihkub omadustelt protsessile, väele (mis on
rööpne vaevustest vabanemisega või õigemini nende läbitöötamisega,
läbinägemisega, läbiseedimisega), siis peaks ka “hingedemaailma” jutt ühel
hetkel muutuma ebaadekvaatseks (see on räägitud selle maailma sihis, meie vaevlejate-vaevusliste sihis, see on
kooli-/õpipoisilik kontekst) ning individuatsioonid peaksid üldistuma, muutuma
korraga aina isikupärasemaks, iseäralikumaks, ja hõlmavamaks, puhtaks väeks.
Seda aga on juba veelgi raskem ette kujutada kui “hingi”; sest kujutlus käib
kujusidpidi, aga tolles teispool-hingi-sfääris (no ja mis “sfääris”, get lost
Parmenides!) on kujud kahekordselt üles sulatatud.
4.
Kogemus
Kujuvalla
läbitöötamine, väe kasv “siinilmas” ei saa käia muidu kui kogemusega. “Kogemus”
tähendab siin varasemaga võrreldes intensiivsemat eristumist ja lõimimist. S.t
miski, millesse isik on tugevamini, terviklikumalt, ülenimini kaasa haaratud,
ühte lõimitud; ning mis ühtlasi ajendab võimsamaid eristusi, uudsemaid tegusid,
peenemaid tajusid.
See
on väga erinev tavakasutusest, kus selle sõna üks oluline tähendusväli on
turistlik “kogemuste” omandamine, mis meie mõisteis on pigem põgenemine
kogemuse eest. Või pigem, kui täpsemini rääkida, siis üldjuhul ka turistlikes
kogemuste omandamises võib vilksatada kogemust tugevas mõttes, aga sellele
tavatähenduslikule kogemusele on omane jääda ühele kogemistasandile (nii et
võimendumine muutub raskeks või võimatuks, kogemine kaob). Üldiselt, robustselt
öeldes: tegemist on lihtsalt dekoratsioonide vahetamisega, korrutamisega,
pelgalt väliste teisendustega.
Nüüd
veel üks omaette tähendusväli “kogemuse” tavamõistes on see, mida vahel
vastandatakse mõtlemisele: et ei tule mitte mõtelda-arutleda, vaid tuleb
kogeda, “tunnetada”, tunda. Sellise üleskutse mõtteks on muidugi suurem
eristumine-lõimimine, aga see jääb omakorda tahtmatult kinni mingitesse väe
vormidesse (kes ütleb seda budismi, kes kristluse, kes reptiilide sihis), kui
seda ei tule abistama mõtlemine filosoofilises tähenduses: see, mis lammutab
kõik antused, logistab kõik lahti, purustab eranditult (põhimõtteliselt) kõik
iidolid-puuslikud, osutades justkui puhtale väele enesele. Muidugi peab sellele
omakorda liituma uutlaadi praktika, “meele-märkus” ja “armastus”, enese- ja
teisehool, eristamise-lõimimise võimendamine nii endas kui läbikäimistes.
Kõik
need nüansid on olulised ja siin ei tohi kiirustada ega liiga kergelt
lihtsustada. Kirve-taraaniga “paradiisi” ei jõua. Ja paradiis tugevas
tähenduses pole muidugi need idiootsed kujutelmad, millega topeldatakse
siinilma, vaid toosama aina vägevam eristumine-lõimimine, s.t aina suurem
vabadus, nüansikus, jõuvaldamine, läbivaatus – teispoole nii kehi/psüühikaid
kui “hingi”.
Selles
mõttes tundub absurdne kahetseda oma elukäiku, unistada teistsugusest. See
elukäik eksplitseerib seda, kes sa oled. Mitte et ei saaks paremini
(vägevamalt) – aga kõik olnu – nii sinust sõltunu kui ka (pealtnäha) mittesõltunu on seotud range loogikaga,
tähendusega. Selle ilmutamisel on unenäod meistrid – nii üldplaanis, üldjoontes
üldsketšidena kui ka suumituna mõnda üksikkohta. Muidugi, n-ö saab paremini, ja
see ongi kõrvutuvusliku tagasiside eesmärk (s.t nii võib mõelda, “filosoofilise
kirjandusteadusena” või “transtsendentse kujutlusega”, vt “Kaks varianti”).
5.
jaanuar 2014; 20.-21. jaanuar 2014
Nessun commento:
Posta un commento