(Kanti järgi, EKA seminaride põhjal)
Kanti järgi on niimoodi, et valetamine pole
õigustatud mitte ühelgi juhul. Tuleb näiteks keegi, kellest sa tead, et ta
tahab mõrvata su sõpra, ja küsib, kus su sõber on. Isegi sellisel juhul pole
õigustatud talle valetada. Aga see tundub ju peaaegu võimatu, jampslik; kuidas
saab see niimoodi olla? Kuidas saab Kant nõuda sellist täielikku ja
tingimusteta mittevaletamist?
Esiteks tuleb Kanti järgi teist inimest vaadelda
kui eesmärki iseeneses, mitte pelgalt kui vahendit minu eesmärkide jaoks. Kui
ma teisele inimesele valetan, siis ma teen seda mingil põhjusel, mingi sihiga –
ja sellega allutan teise oma sellisele eesmärgile. Niimoodi ma degradeerin
teist inimest – ja ühtlasi ka iseennast, kuivõrd ma ei suuda elada inimliku
läbikäimise kõige kõrgema kriteeriumi vääriliselt.
Teiseks aga tuleb siin mängu Kanti kuulus
kategooriline imperatiiv: käitu nii, et iga sinu teo maksiim võiks muutuda
üleüldiseks loodusseaduseks. See tähendab, et mingit tegu tehes pean ma esiteks
järele uurima, mis on selle maksiim. Näiteks kui mul on hädasti tarvis raha
laenata, ehkki tean, et ei saa seda tagasi maksta, ja ometi luban seda teha,
siis on mu teo maksiim umbes selline, et “kui on hädasti raha tarvis, siis võib
valetades lubada tagasi maksta”. Nüüd teise sammuna aga tuleb teha
mõtteeksperiment: mis siis, kui kõik käituksid samamoodi? Antud juhul me
näeksime kohe, et igasugune rahalaenamine muutuks võimatuks, sest keegi kunagi
kedagi ei usuks ega usaldaks. Sel moel võimaldab kategooriline imperatiiv teha
vahet tegudel, mis on n-ö jätkusuutlikud ja laiendatavad ning nendel, mis
kätkevad seesmist vastuolu ning just nimelt eeldust, et seda maksiimi ei
laiendata kogu ühiskonnale: valetamine on võimalik ainult tingimusel, et
enamasti inimesed räägivad tõtt. See on midagi analoogset parasiitlusega
bioloogias.
Kant ei taha öelda seda, et mõrvarile peakski
ütlema, kus su sõber on – ilmselt me keegi ei käituks niimoodi (Kant ise
kaasaarvatud) –, vaid seda, et isegi sel juhul pole valetamine õigustatud. Valetamise või muude
delikaatsete otsuste puhul, mis võivad teisi kahjustada, me sageli vabandame
ennast välja ja lohutame ennast põhjendustekalkulatsiooniga: selle väiksema
halvaga hoidsin ma ära suurema halva, pealegi on see ja too ja veel too... Kant
aga ütleb: ei, sa ei saa ennast kuidagi mingil moel välja vabandada. Sa jääd ainuisikuliselt ja absoluutselt
vastutavaks oma teo eest, sa ei saa seda kuhugi mujale lükata (“asjaoludele”).
See seab – kierkegaardlikult väljendades – eksistentsi “topeltrõhu” alla:
harilikult me ei pruugigi muretseda ega sündant valutada oma “valgete valede”
pärast, me rahustame end igasuguste põhjendustega kiiresti maha (või olemegi
juba ette nii külma kõhuga, et meil ei tule pähe isegi vabandusi otsida). Kant
aga ei luba mingisugust illusoorset ja argpükslikku enesevabandust. Ehkki Kant
on ühest küljest justkui ratsionalist, kasvab siit mõistusenõudest välja
justkui eksistentsiaalne hoiak, mille tuumaks on absurd, irratsionaalne,
mõistetamatu.
Hoopis teistsugune valetamine on aga see, mida võib
kohata mitmesugustel ambivalentsetel figuuridel, triksteritel. Trikster on
vägev tegelane – aga vägi puhta intensiivsusena on paratamatult nii heaks kui
halvaks; ta on a-moraalne, teispool head ja kurja, puhas aktiivsus ja loomine
(või hävitamine). Samas on mingi asi on siin tegelikult Kanti kategoorilise
imperatiiviga sarnane – mõlemad väljuvad piiratud ökonoomiast, kitsast
omakasurehkendusest. Ka trikster sageli valetab muidugi lihtlabastel
motiividel, et täita kõhtu vms, aga siin on alati mingi ülejääk, ta teeb valega
ikka midagi rohkemat, mis hakkab oma elu elama ning võib tekitada hoopis midagi
ootamatut.
Vale selline vägevus on muuhulgas seotud
tõsiasjaga, et üldjuhul nõuab valetamine suuremat intelligentsust kui tõerääkimine.
Tõtt on väga lihtne rääkida, lihtsalt justkui korrates sõnadega seda, mis on
juba maailmas olemas, n-ö viksides vaevata maailma pealt maha (ehkki kui me
lähemalt vaatame, siis näeksime tuhandeid nihutusi, kokkutõmbeid jne). Ja eriti
narratiivi sidusust on kõige lihtsam hoida “selle” maailma toel; samas kui oma
juttu mingi vale või luiskamine sisse pista, siis toob see kohe kaasa selle, et
sa pead muutma ka teist, kolmandat jne. Sellise luiskamise ülevalhoidmine on
juba omaette vägitegu. Ma õpetasin kunagi Tartu Ülikoolis itaalia keelt ja
keeleharjutamise pärast palusin neil kirjutada jutukese. Neid lugedes katkusin
juukseid – lihtsad vaimuvaesed “selle” maailma kopeeringud: minu ema on
poemüüja ja isa on insener trallallaa. Geez. Järgmisest korrast peale tegin
sedasorti harjutustes nõudmiseks, et valetataks ja luisataks. Siis läks
inimestel elu käima, mõte liikuma. Tundus. Ja kui on korralikult valetatud ja
luisatud, alles siis saab tõdegi jõu. Sest mis on “tõde”? Need “tõesed” maailma
koopiad sõnades on üldiselt ebahuvitavad, tähtsusetud, igavad. See on eesli või
papagoi tõde, kes korrutab üht ja sedasama – seda, mis juba on. Tugev tõde aga
puudutab seda, mis veel ei ole ja mis alles saab.
Kanti valetamise-jutuski on üks põgus viide
sedasorti võimalusele: teie sõber on kirjutanud raamatu ja küsib teie arvamust;
see pole teie meelest hea raamat, aga kuidas vastata? Siin möönab Kant, et sel
kohal on võimalik visata mingi nali (aga – ja see on ka huvitav – seda tuleb
teha silmapilkselt; sest kui juba kasvõi hetk viivitada, siis on see võimalus
läinud). Ja kas polegi see mõte, mis tuleb pähe sedasorti olukordades, kus
valetada ei taha, aga tõtt rääkida pole mõtet? Nimelt teha midagi muud. Näiteks nalja, või midagi muud
nutikat. Sest kas pole nii, et kui ma vastan mu sõpra otsivale mõrvarile kas
tõese või väära lausungiga, siis ma olen juba astunud tema loogikasse, mängin
tema mängu. Aga see mäng võib olla nõrk, mannetu, mõttetu. Mul pole mingit
mõtet seda kaasa mängida ja esimene küsimus oleks pigem, kuidas väljuda ülepea
sellest loogikast, mida ta tahab mulle peale suruda. Ja veelgi enam, isegi
Kanti terminites – kas sellesama nõrga eluloogikaga (mille raames ta tahab
mõrvata või on muude piiratud eesmärkide kütkes) ta just nimelt ei ole teinud –
mitte ainult teisi vahenditeks oma eesmärkide jaoks – vaid ka iseennast
vahendiks oma eesmärkide jaoks, s.t allutanud oma ise, oma “transtsendentaalse ego” pelgalt “minale”, “empiirilisele
egole”. S.t eks ole selline olukord ise degradeeriv.
Nii et kuigi kategooriline imperatiiv säilitab oma
eksistentsialistliku võlu, siis on sellel oht jääda tühjaks; see juba eeldab
degradeerivat olukorda ning nõuab selle heroilist enda peale võtmist,
eksistentsi survestamist – teatavat neuroosi, välismaterjali enda sees läbihekseldamist.
Aga see ei osuta konkreetsetele võimalustele, kuidas pääseda neist
degradeerivaist olukorrist ning nende tekitatud neuroosist, kuidas sisseahmitu
jälle välja heita. Muinasjutud ja müüdid võivad olla selles suhtes õpetlikumad.
Nessun commento:
Posta un commento