Deleuze’i geneesiskeemis toimub liikumine väesolust
käesollu läbi dramatisatsiooni, mille käigus väesolevaid diferentsiaalseid
suhteid ja singulaarseid punkte lahti voltivad intensiivsused laotuvad laiali
käesolevateks, kõrvutuvateks aegruumilisteks struktuurideks. Dramatisatsioon
käib siin kättejõudmisliikumise kohta.
Aga teises mõttes räägib ta dramatisatsioonist kui
vastuaktualisatsiooni meetodist, millega lagundatakse, logistatakse lahti, lõhutakse,
mõrastatakse käesolevaid vorme, liikumaks tagasi intensiivsustesse,
läbistuvasse, sulaolekusse.
Pealtnäha võib tunduda kummaline, et vastassuunalisele
liikumisele (ontoloogilisele ja enesetehnilisele) on antud sama nimetus. Ent
järele mõeldes võib see olla sisuliselt õigustatud, sest (1) esiteks
intensiivsuse puhul võib liikumine, areng, transformatsioon olla tähtsam kui
selle suund (ja näiteks aksioloogiliselt võib intensiivne kergesti märki
vahetada – vahet pole, kas hea või halb, heaks või kurjaks, põhilisem on, et
läheb korda, on pakiline, mõjutab, on intensiivne); (2) tavakeele seisukohalt
on mõlemad liikumised dramaatilised: ühelt poolt see, kuidas ma ontogeneesi
käigus teen läbi pööraseid tranformatsioone, omandamani käesoleva kuju ja sotsialiseerumani
„täiskasvanuks“, ja teiselt poolt see, kuidas ma käesoleva indiviidina oma
vormi üles sulatan, intensiivsuste poole liigun; (3) pealtnäha võiks tunduda,
et esimene liikumine, ontogeneetiline kättejõudmine, on passiivne, samas kui
teine, enesetehniline ülessulatamine, taasväesolustamine, on aktiivne, aga
jällegi lähemalt vaadates on teine protsess vähemasti samavõrd passiivne kui
esimene on aktiivne (esimene olen ikkagi ju mina läbi teinud, saba ja
sarvedega), kuivõrd see käivitub valdavalt (kas just alati, on iseküsimus)
mingi tõuke, impulsi, isegi vägivalla peale – nagu Deleuze räägib oma võimete
diferentsiaalses teoorias, kuidas tajumatu tajutavas tõukab tajumisvõime
kõrgemasse intensiivsusse ning kust see annab oma vägivalda, tõuget, teistele
võimetele (kujutlus, mõtlemine jne), ning too taasülessulamine tähendab ju just
nimelt käes- või olemasoleva isikuvormi ülessulatamist, mõrandamist,
mahajätmist, ning kui siin rääkida isikupoolsest aktiivsusest, siis on see
parimal juhul aktiivne passiivsus, mis jaatab seda muundust, laseb sel
toimuda, ent kus aktiivselt aktiivselt ei saa midagi ette võtta, sest seesama,
kes tegutsema peaks, agent, isik, mina, just nimelt muundub, liigub tundmatusse
ja tundmatuses – mitte tingimata huupi ja suvaliselt, aga ikkagi etteantud
vormidele allutamatult, kuivõrd sellises sulaolekus ta lävib intensiivsustega
ja nende lävedega, mille käigus luuakse midagi kolmandat, leiutatakse või
nikerdatakse mingi uus kooslus, uus indiviid või pigem uus masin või uus sümbioootiline
süsteem. See tõuge, mis käivitab vastuaktualisatsioonilise dramatisatsiooni,
väänab, keerab, muljub mind – mille käigus suureneb mu plastilisus (kui ma just
katki ei lähe, läbimani veel radikaalsemat faasinihet). See on nagu
ontoloogiline gümnastika, mis on samuti loov nagu too "gümnastika", mille käigus isend üldse tekib.
Nessun commento:
Posta un commento