Võiks eristada pahategu ja pattu, kus pahategu on
harilikult teist inimest või muud olendit kahjustav tegu ning patt on pahateost
võrsuv kannatus, süümepiin. Harilikult need käivad koos: kui keegi teeb
pahateo, aga ei tunne selle tõttu süümepiinu, siis ta on südametu, kalestunud,
sotsiopaat vm hälbeline; kui keegi pole teinud pahategu, aga tunneb süümepiinu,
siis on see samuti hälve, mis sedakorda tuleneb haiglaslikust tundlikkusest
(sarnane allergiaga, mis on ebaadekvaatselt äge kehareaktsioon tühisele ärritajale),
enesehaletsusest, enesepisendusest vms. fantastilisest.
Pahategude ja nendest võrsuva süümepiina ehk patuga on
veel see asi, et nende hulk vältimatult järjest kasvab, kuna inimene on
mäluline olend: pahategusid tuleb juurde ja need kuhjuvad. Teed kellelegi ühe
korra valu, aga südametunnistus teeb sulle endale selle asja pärast elu otsani
valu. Pahategudel ja pattudel on siin koguni eriline positsioon, sest
põhjustatud valuga nad püsivad eriti hästi, eredalt meeles. Nad isegi
struktureerivad mälu (või meenutamist): mõned kõrvalised mälestused võivad
meeles olla juhusliku seose tõttu valusa mälestusega.
Kuidas nüüd pääseda sellest olukorrast, mis ähvardab
mutuda põrgulikuks piinakambriks, kus lakkamatult kajab järjest enam pahategude
järelkajasid? Ilmselt mitte nõnda, et pahategu maha salatakse (sest siis ta
jääb endiselt kummitama) või et see unustatakse (sest see ilmutab ükskõiksust,
isiksuse kalestumist, mis on isegi hullem kui too südametunnistuse piinakamber)
või et selle üle uhkust hakataks tundma, sellega hoobeldaks, auasjaks muudetaks
(sel võib teatav mõte olla põdemiskriitikana, aga iseeneses on see
perversioon).
Siia kõrvale võiks tuua eristuse valu ja kannatuse vahel.
Olen seda vahel näiteks toonud: kui pea valutab, siis saab eristada ühest
küljest valu kui seda valutavad isikut, kes ma olen, minu valulist maailma,
ning teisest küljest kannatust kui välise positsiooni kaudu esitatud soovi või
pretensiooni, et valu ei oleks. Kannatus on ses mõttes püüd ennast (seda
valutavat mina) maha salata (nagu „Kaklusklubis“, kus tegelane püüab valu eest
põgeneda kujutlusmaailma). Kui nüüd ennast üles tunnistada, olla omaenese
valus, siis on võimalik, et on valu, aga pole kannatust.
Nüüd pahategu oleks nagu valus tegu ning patt oleks nagu
sellest võrsuv kannatus, välise positsiooni kaudu esitatud soov või
pretensioon, et seda ei oleks: „Seda ei saa, ei tohi olla! Ma olen ju, ma pean
olema parem inimene!“ Aga ei. Justnimelt ja just täpselt selline ma olengi, ühes
kõige selle tõpruse, julmuse, südametuse, tähelepanematuse jne-ga, millest
pahategu võrsus. Ei ole ma keegi muu.
Kui niimoodi võtta, siis nagu peavalu puhul on täpselt see
konkreetne isik kes ma olen, mh oma psüühiliste või moraalsete valudega. Ja nagu
peavalu, nõnda ka pahategude puhul eristub siis puhas teadvus – too
justkui-väliselt positsioonilt esitatud soov või pretensioon oli ju ikkagi minu
teadvuse sees, aga ebapuhtalt (sellesse on segatud ja sogatud sisusid – toosama
soov või pretensioon) ja vastuoluliselt (ma püüan omaense alust üles kangutada,
omaenda alusele ligi pääseda). Nüüd aga valu või pahateo vaatlemine teeb
eristuse: valu, tegu ning nende puhas peegeldus, läbitunne. Siis kannatus ja
patt teatavas mõttes lenduvad, ja jääb ainult teatavad spetsiifilised valud
(lisaks muule). Võib-olla just siis on võimalik neist midagi õppida, nii et
isik transformeerub „paremaks“, s.o nüansseeritumaks.
Kas see saab püsiv seisund olla, seda ma ei tea, pole ise kogenud.
Kui ma seda ka taipan, siis õige varsti see kollapseerub kas tavaeksistentsi ükskõiksesse
tiksumisse või pahategude üle meeleheitmisse. Kui pattude andeksandi religiooni
kaudu taotletakse, siis võib-olla just selleks, et sellele mingit püsivust ja
kestvust anda – seda siis teises mõttes välise instantsi kaudu: kui näiteks
papile patte pihitakse, siis papp on idee järgi Jumala asemik, s.t esindab
(põhimõtteliselt) just nimelt seda puhast pööret, pihtija saab teda võtta puhta
läbitundepinna- või ruumina, ja ta ei satu vastuollu, kus ta justkui omaenda
alust üles kangutaks. Küllap siin tekivad omakorda probleemid, miska asi
muudetakse moraalilooks, ülimina koormale pannakse üks telliskvi juurde,
südametunnistuse kõlakoda krutitakse kõrvulukustavaks. Aga ehk on võimalik ka
see, et patud püsivad pahategude pealt lennus, nii et on valu, aga pole
kannatust. Valu sunnib transformeeruma, kannatuse puudumine hoiab ära valu
külge klammerdumise, pahateo fetišeerimise, haiguse ülistamise, vahendi
muutmise eesmärgiks.
Nessun commento:
Posta un commento