Üks argument selle kasuks, miks piirata „filosoofia“ sõna üksnes
Kreekast alguse saanud pärimusele (või üksnes Lääne omale, jättes välja nt
araabia, juudi ja bütsantsi), on see, et see sõna tähistavat üht kindlat
ajaloolist kujunemislugu, mille rüpest pärineb ka too sõna ise (sealhulgas
autonüümina, s.t enese kohta rakendatud terminina), ning teisi kujunemislugusid,
isegi kui neil on sisulisi haakuvusi, tuleks tähistada teiste sõnadega. Isegi
kui jätta kõrvale asjaolu, et iga kujunemislugu ise on alati mitmetine ning
dialoogis mitmesuguste välismõjudega, võiks kõike eelnevat mööndes võtta seda
hoopis argumendina just nimelt filosoofia mõiste rakendamiseks ka teistele
pärimustele: kui muidu see sõna aheldab ja ahendab meid üheainsa pärimuse,
teatud kindlate autorite (ja sealhulgas teatud kanooniliste autorihierarhiate
ning tekstitõlgenduste) külge, siis selle mõiste rakendamine muudele aitaks lahti
logistada, võõristada toda mõistet ennast. Filosoofia ei pea olema üksnes
Aristoteles, Kant ja Hegel, vaid võib olla ka midagi muud. Nagarjuna, Zhuangzi,
Vembuvana. Muidugi on alati neid, kes tunnevad muret „piiride hägustumise“
pärast, ent enamasti peidab see lihtsalt mugavust ja mõtteharjumusi. Ja kuna neid
piirivalvureid on alati suurel hulgal, siis pole karta, et piirid niipea kuhugi
haihtuksid. Ja tegelikult nad ei haihtugi, ei kaogi ära, vaid lihtsalt joonistatakse
uusi piire, teistesse kohtadesse, või, teise kujundiga, avatakse uusi sooni,
kus saab voolata uusi elumahlu, mõtteverd.
lunedì 15 luglio 2019
Iscriviti a:
Commenti sul post (Atom)
Nessun commento:
Posta un commento