Käisin
1. märtsil ühepäevasel Balti Hiina-uurijate konverentsil Kaunases.
Ettekannetega esinesid kolm eestlast (peale minu veel Märt Läänemets ja Urmas
Pappel), kaks lätlast (Frank Kraushaar ja Kaspars Eihmanis), trobikond
leedulasi ja kaks eakat uurijat USA-st, kellest üks oli nime järgi otsustades
leedu päritolu ja teine tema kolleeg samast ülikoolist. Kaspars rääkis Mou
Zongsan’i Laozi ja Zhuangzi lugemisest. MZ on üks mõjukamaid kaasaja Hiina
mõtlejaid. Märt rääkis tänapäeva HRV poliitikas ühe lipukirjana kasutatava
väljendi 和而不同tagamaadest. “Vestetes ja
vestlustes” on öeldud, et õilis on he,
aga mitte tong; tava- ehk “väike”
inimene aga on tong, aga mitte he. Tong
tähendaks samastumist, identsust, aga he
harmoniseerimist, erinevuste vahelist läbikäimist. St väike inimene suudab
lõimida ainult seda, mis on temaga samane, ja kõik mida ta lõimib, muudab ta
samaseks. Õilis aga suhestub erinevuse pinnalt, paneb omavahel läbi käima
erinevused, lõimib erinevat. Nii et ilus loosung: “panna omavahel läbi käima
erinevusi, aga mitte samastada ega ühetaolistada neid”. Kuidas see tegeliku
praktikaga, elutegelikkusega seostub, on juba iseasi. Noor uurija Aušra
Vrubliauskaite rääkis Zhuangzi keelest ja selle erinevatest retoorilistest
etappidest, dekonstrueerivast ja teistmoodi rekonstrueerivast jõust.
Konverentsi korraldaja, filosoofiataustaga Agne Budriunaite rääkis kulgemise
etappidest “lõpeta üritamine; lõpeta lõpetada-üritamine; lõpeta lõpetamine”.
Või peata. Kõlas zen’ilikult. Peatamise ehk lõpetamise (止) on
Hiinas lai ja vana värk; seda saaks illustreerida ohtrate näidetega väga
erinevatest allikatest (Daxue 止於至善,
Zhuangzi, jpt). Vytis Silius rääkis konfutsiaanliku eetika ja aristotelliku
vooruse-eetika suhetest. Loreta rääkis kellestki kummalisest new-age’i
tegelasest nimega Alex Anatol ja tema taoistlikust “ideaalsest päevast”. Frank
Kraushaar analüüsis kolme Li He luuletust. Tal on samasugune peen
luuletunnetust nagu Alaril ja ma alati naudin nende mõlema kuulamist. Nad
panevad teksti helisema, laulma.
Üldiselt
väärib märkimist, et väga mitmed ettekandjad olid filosoofiataustaga ja üldse
oli konverents mõttetihedam kui näiteks suvine “kombinaatüritus” Pariisis, kus
oli oma tosin paralleelsessiooni, millest koguni kaks kandsid pealkirja
“filosoofia”, aga filosoofiast otseselt ei räägitud üheski neist (vähemasti
neis, kus ma käisin, ja nii palju kui ma teiste pealkirjade ja resümeede järgi
otsustada võisin). Leedu üritus läks selles suhtes hästi korda. Ja ka
korralduslikult kõik laabus. Ajakava vaadates tundus see alguses pöörane, aga
polnudki nii hull. Kohvipausi ajal sai küpsiseid, lõuna ajal sooje võileibu ja
õhtul oli dinee. Tühi riisikott ei seisa püsti. Konverentsisaal oli viimase
peal, tehniliselt ja toolimugavuselt. Igaühel pehme tugitool, mikrofon nina
ees, pistik laua all. Ainult wifi parooli miskipärast keegi ei teadnud. Muid
kuulajaid, st eeskätt üliõpilasi, oli vähevõitu, mingi kuue ringis.
Igatahes
inimesed said jälle kokku. Loodetavasti hakkame neid regulaarselt korraldama,
järgemööda kolmel maal. Kõige parem oleks muidugi selline üritus teha
kahe-kolmepäevane ja kuskil linnast väljas.
Nessun commento:
Posta un commento