mercoledì 26 giugno 2013

Filosoofia(d)

Kirjutasin kaks teksti:

http://filosoofia1.weebly.com/
http://filosoofia2.weebly.com/

Kommentaariks viimase kohta:


“Filosoofia laiendamine kõrvale” tähendas selles tekstis filosoofia mõiste laiendamist peale Kreeka ka teistele pikaaegsetele kirjakultuuridele, eeskätt Indiale ja Hiinale. Kirja kasutati algselt eeskätt utilitaarsetel eesmärkidel riigihalduses ja majandusdokumentatsioonis; mõnevõrra hiljem ka religioossetel eesmärkidel pühatekstide üleskirjutamiseks (mida sageli on peetud ka kahtlaseks ettevõtmiseks! kui religioonipärimus on elav, mis sa tast siis üles kirjutad? kas sa siis iseseisvalt ilma selleta ei teagi?). Filosoofiliselt saab kiri oluliseks mõnevõrra hiljem (ütleme nii 7 saj eKr, Vanas Maailmas), kui kirjatundmine mitmel pool demokratiseerus ning kui tekkis uus, reflekteeritum suhe endasse ja kultuuri. Sellepärast jäävad varased kirjakultuuriga tsivilisatsioonid (nt Sumer) võib-olla kitsas mõttes filosoofiast ikkagi välja või selle piiri peale. Kirja olulisus kitsas mõttes filosoofiale seisneb selles, et niimoodi fikseeritakse mingi mõte, mingi teos ühel ajahetkel ja hiljem saab selle juurde tagasi tulla. Kirjata kultuuris on kogu pärimus aktualiseeritud nüüd ja praegu; ta küll reeglina sisaldab elemente väga erinevast ajast (müüdid, jutud, luuleteosed, laulud jne võivad olla väga erineva vanusega ja mitmekesise kompositsioonilooga), mille keelgi võib olla väga erinev (mõnd arhailist teksti võidakse edasi pärandada ka siis, kui selle keel on muutunud praktiliselt arusaamatuks – teksti religioosne vägi võib sellest isegi kasvada! kui on mingi arusaamatu abrakadabra, siis see on kas bullshit, või eriti vägev jutt!) – aga see kõik toimub nüüd ja praegu, on aktualiseeritud siin. Seevastu kui meil on kirjalik tekst, siis see pakub pidepunkti, pöördumaks tollesse minevikuhetke endasse (ja võib-olla ka teise kaasajahetke mingis ruumiliselt kauges kohas – mis küll traditsiooniliselt tähendas harilikult ka ajaliselt märkimisväärset nihet, kuna tekstilevik käis aeglaselt). Saame teda uurida tema endana – ja teha seda ise, peaaegu-sõltumatult traditsioonist ja ümbritsejaist (ehkki loomulikult kirjaoskajate õpetlaste kasvatamine nõuab haridust-koolitamist ja tekstile lähenemine käib peaaegu alati alati mingite vahendajate, tõlgendajate kaudu – aga vähemasti see sõltumatus kaldub kasvama). Saab tekstist järgi vaadata, mida autor ikkagi ütles (ja nii, et ma ei pea seda tingimata olema enda sisse võtnud meeldejätmisega; ehkki meeldejätmisekomme kestis muidugi pikka aega edasi ka uute mäluvahendite olemasolul). Ja eeskätt, kirjakultuuris aegamööda ladestub palju selliseid tekste. Tekivad individuaalsed hääled, kelle poole ma saan pöörduda – mis omakorda vastukajana individualiseerib ka mind ennast. See ajendab enda ja oma olukorra – ning maailma – üle reflekteerima. Ja filosoofia alati juba on tekkinud – selles mõttes, et teda ei rajata olevikus, teda kunagi ei raja need, kes saavad traditsioonis kuulsaks esimeste mõtlejatena (Thales, Konfutsius – ma ei tea, kuidas Indiaga on), vaid filosoofia tegelikuks rajajaks võib pidada mingeid poleemiliseid tegelasi hilisemast ajast (eeskätt Mozi Hiinas; aga mingil määral võib-olla ka nt Herakleitos Kreekas, või pigem ehk Sokrates), kes vastanduvad varasemale figuurile või üldisemalt pärimusele[1], ning korraga saab olema olnud kaks põlvkonda filosoofe: nemad ise ja nood polemiseeritavad varasemad (kes ei aimanudki, et nad midagi rajavad). Filosoofia kitsas mõttes oleks niisiis pärimus, kus on jõudnud kuhjuda hulk selliseid vaatepunkte, mis on kirja pandud, nii et nende poole saab eksplitsiitselt tagasi pöörduda.
See, mida ma tekstis nimetan eel-filosoofiaks, aga mida ma nüüd eelistaksin kutsuda pigem näiteks sula-filosoofiaks[2], iseloomustaks pärimusi, kus ei ole toimunud säärast pikaajalist fikseerimistööd (eeskätt kirjalike dokumentide näol – ning mis ei piirdu utilitaarse ega religioosse sfääriga, vaid on omandanud “humanitaarseid” rakendusalasid), nii et filosoofia tuleb sellest pärimusest alles välja sõeluda, välja selgitada, välja arendada, lahti mähkida. Siin haakub antropoloogia filosoofiaga. Antropoloog (vähemasti ühes oma teatud spetsiifilises huvi- ja tegutsemisrežiimis) on siis justkui eksperimentaalne filosoof, kes peab välja selgitama selle pärimuse olulised eristused ja seosed, nende käsitluse endast, ühiskonnast, maailmast jne (õigupoolest, esmalt üldse tuvastama need kategooriad, mis on relevantesed; isegi neid äsjanimetatud kolme ei saa universaalseks pidada). Ta peab hülgama suure hulga omaenda kultuurilisi eristusi ja eelistusi ning püüdma välja selgitada teise kultuuri omi; ja see käib tagasisidestatult: teise eristusi välja selgitades sageli alles selguvadki omaenda vaikimisi-eristused, mis seni kehtisid enesestmõistetavatena ja mida ei osatud küsimuse alla üldse seadagi, üldse problematiseeridagi – see omakorda teeb uurija võimelisemaks paremini oma taustast distantseeruma ja veelgi täpsemini nägema teise tõelisi eristusi (algselt oletatute, projitseeritute asemel). Kuna antropoloog peab seda pärast oma vana kultuuri inimestele selgitama, siis ta peab sama protsessi (mis võib olla, ma kujutan ette, vägagi valulik, vahel füüsiliselt aga veelgi enamgi on ehk kurnav mentaalselt, personaalselt) tagurpidi tegema, uuesti üritama leida vana kultuuri sees sõnad, et seletada seda uut maailma, mille ta on avastanud – aga kuidas teha seda niimoodi, et ei valataks uut veini vanadesse lähkritesse? Kust võtta uued lähkrid? Siin peab antropoloog uuesti olema filosoof ja leiutama mõisted.
Pidades silmas antropoloogia nüüdseks juba kaunis pikka ajalugu, tekib sellesse struktuuri veel omakorda mitmesuguseid keerustusi, millest üks on see, et sageli on üht sulafilosoofiat uuritud juba sajand või rohkemgi, nii et sellest on järgemööda tehtud mitmeid filosoofiahakatusi, milles sageli järgnevad on saanud üle võtta eelnevatelt – nii et justkui hakkab tekkima filosoofia kitsas mõttes. Ja see oli öeldud väliste kirjeldajate eeldusel; aga lisaks on veel ka võimalik, et nonde varaste kontaktide mõjul viljastus selles sihis ka kohalik pinnas, nii et keegi on seestpoolt püüdnud hakata oma asja sõnastama. Kas neid võib pidada filosoofideks? (ja kui, siis kas “esimese” või “teise” põlvkonna omadeks? kas peab ootama siseoponenti?). Kas siin – olgu ühel või teisel juhul (või veel muudelgi asjaoludel) – on siin põhimõttelisi erinevusi nonde “kitsas mõttes” pärimuse filosoofidega? Kõik need on küsimused, millele tuleks vastust otsida.
Sellisest esitusest võib nüüd jääda mulje, justkui filosoofia on üksnes kultuuriuurimise või kultuurivõrdluse asi. Päris niimoodi ei taha ma seda ütelda; ma ei taha öelda, et sedasorti “filosoofia laiendamine” (kõrvale või sügavusse) oleks ainus või põhiline filosoofia objekt. Suurel määral on tegemist pigem metodoloogilise ja kriitilise vahendiga: püüdes sisse elada teise mõttepärimusse, me saame ühest küljest hajutada võltse iseenesestmõistetavusi ning teisest küljest hankida inspiratsiooni uutlaadi mõtlemiseks, mis ilmselt kasvaks olulisel määral välja meie enda pärimusest, ent teeks seda kokkupuutel teise pärimusega, mis oleks justkui pookoks meie pärimuse puul. Või veelgi parem – tuues sisse Deleuze’i ja Guattari risoomikujundi[3], hakkaks filosoofiapärimustik sarnanema puu asemel risoomiga, võrgustikuga, mille sees on küll puujaid struktuure (ühe pärimuse ajaline sügavusmõõde), aga kus need on ühendatud paljude horisontaalsete ja diagonaalsete ühendustega erinevate pärimuste vahel. Ja veelgi sügavamalt aitaks see ehk välja tuua risoomsust igas kultuuris eneses (ka nois väidetavais puis). Praktiliselt ükski inimkultuur ei ela täiesti ilma kontaktideta teiste kultuuridega, ükski pärimus pole mõjutusteta teistest; ja seda enam kehtib see kitsas mõttes filosoofiapärimuste kohta, mis eeldavad meie määratluse järgi kirjakultuuri ja selle taga arvestatava ajalise ja ruumilise ulatusega ühiskonda – ja pole mõeldav, et selline tekiks ja püsiks isolatsioonis. Ja võib-olla isegi tunnustatud mõjudes (nt india filosoofia Plotinosele, hiina filosoofia Leibnizile) võib ehk märgata midagi ehtsamat kui sageli on pinnafenomenide järgi oletatud (kus tegelased ise on kaunis vääriti ja võõriti noid teisi mõistnud) – see stimuleeris neid võib-olla teisel moel. Need hüpoteesid vajavad põhjalikumat järelekontrollimist. Igatahes sedakaudu võiks selline laiendustöö saada üheks oluliseks filosoofiliseks praktikaks; sellest võrsuv risoomsus kujundaks uutlaadi mõtlemist ja hoiakuid, oleks kõnekas ka nö oma vormi poolest.
Ühe kõrvalefektina võiks see ehk täpsustada ja kokku tuua mõningaid varaseid laienduskatseid. Ma pean esiteks silmas Jullieni-tüüpi filosoofiavõrdlusi ning teisest küljest antropoloogilisi maailmakirjeldusi (st kus avastatakse mõne teise kultuuri või mõne oma kultuuri subkultuuri “maailm”, tähendusliigendused jne). (1) See täpsustaks jullienilikku ettevõtmist selles suhtes, et esitatuna kahe pärimuse võrdlusena võib see jätta mulje, justkui see ammendaks kogu võimaliku käsitlusteruumi. Et nüüd see dihhotoomia on põhiline ja sellega on lõpuks põhi kätte saadud, millel mängitakse kõiki pindseid mänge, läänes ühtmoodi, hiinas teistmoodi (nö “süvastruktuur”). See on mingis mõttes mugav üritus – ja Jullien näiteks ongi seda avalikult ütelnud, et ta otsiski filosoofilist “teist” ning tahtis selleks võtta mingit pärimust, mis oleks muidugi meie Lääne kultuurist võimalikult kaugel, aga millel eeskätt oleks pikk kirjakultuur – sest toda saab mõnusasti kabinetilaua taga uurida (ehkki muidugi tuleb läbi teha initsiatsioon Hiinas, õppimaks hiina keelt ja kultuuri). Ja tõepoolest, Jullien on juba pikka aega võtnud üllitada mitu raamatut aastas, ilma et materjali- või teemapuudust näiks paistvat. See nõuab muidugi leidurlikkust, aga ikkagi on tal mõlemal pool, nii Läänes kui Hiinas kasutada pikk tõlgendustraditsioon, tekstikaanon jne, mida ta küll sageli ümber tõlgendab, aga eelmälumine on ikkagi juba sooritatud. Ta on tolleks lehma viimaseks maoks, mis kõige peenema võtab ja verre viib. Nüüd selline uus dihhotoomia võib samuti saada ahistavaks, totalitaristlikuks, “puiseks”. Selles mõttes tuleks kasuks tuua just nimelt sulavast sügavusest veel teisi, väga palju teisi filosoofiaid. (2) Teisest küljest saaks ehk kokku tuua noid antropoloogseid maailmu filosoofiaga, nii et nad hakkaksid veelgi vägevamini kokku kõlama, resoneerima.
Võimalik, et sellest kõigest võrsub inspiratsioonitsi mingeid eriti kauneid õisi; või võib-olla selline tegevus ise kasvatab meid mingis muus mõttes, mis vahest ei pruugigi kohe või otse välja paista. 


[1] Ka Mozi ründab eeskätt ruiste kui seltskonda.
[2] Sest siin lähevad ristamisi kaks erinevat voolust. “Eel-filosoofia” mõiste oli motiveeritud ühest küljest prantsuse 20. sajandi mõtlejatest (Simondon, Ruyer, Deleuze), kus “eelsus” on positiivses tähenduses (Simondoni eel-individuaalne on see, kust individualiseerumine lähtub ja mille najal too püsib), ning teisest küljest hiina filosoofiast, kus sedasorti eelsused, sulanduvused, tühjused jne. on samuti positiivses tähenduses (eelne on potentsikam kui järgne, kuju-eelne on väekam kui kuju, kuna ta säilitab suuremat muundumisvõimet). Nüüd siin antropoloogilises kontekstis aga ristub sellega suund, kus “eelne” tähistab primitiivsemat, alaarenenut, mittetäisväärtuslikku. Eel-filosoofia oleks siis “kehvem kui filosoofia”, “mitte päris filosoofia”. Ja tegelikult, kui järele mõelda, siis sellises terminis ongi asi määratletud välise kaudu, selle kaudu, mis ta (veel) ei ole, st see eeldab mingit filosoofiat, mis tuleb pärast ja on ses mõttes meid huvitav “pärisasi”. Nii et nende kahe viimase argumendi ajel oleks õigem leida mõni teine vaste. Pakun välja “sulafilosoofia” (filosoofia sulanduvas vormis; st kust filosoofia tuleb välja hangutada, hanguda, kangutada, tarretada, “välja võluda”).
[3] Mida ei maksa muidugi segamini ajada risoomimõistega bioloogias; D/G risoomil on omadusi, mida bioloogilisel risoomil pole või on harva (nt anastomoos). See ei kahanda fiosoofilise risoomimõiste väärtust (mis on vastandatud puumõistele), vaid lihtsalt ei tohi filosoofilist ja teaduslikku mõistet segamini ajada. Neil on teatavaid sarnasusi ja kokkulangevusi, ent nad paiknevad põhimõtteliselt erinevates valdades, üks filosoofilises ja teine teaduslikus.

Nessun commento: