Lapsed
joonistavad täiesti realistlikult, kui nad kujutavad inimese pead hästi suurena
ja peas lõuast silmadeni osa tunduvalt suuremana kui silmadest kiiruni,
järgides topoloogilist, mitte meetrilist geomeetriat.
Meetrilises
geomeetrias on punktidevahelised kaugused homogeensed ning skaalateisendus
toimub lihtsa reegli alusel, näiteks 2 cm lähtefiguuris võrdub 1 mm lõuendil.
Või 4 cm. Või 2 cm.
Topoloogilises
ruumis pole tähtis punktidevahelised kaugused (mis jäävad muutumatuks või mida
teisendatakse lihtsa kvantitatiivse reegli järgi), vaid nendevahelised suhted.
Ja erinevad ruumipunktid on asustatud erineva hulga oluliste punktidega.
Inimese (mitte ainult lapse) jaoks ongi teises inimeses kõige olulisem pea ja
peas näoilmed, mida sooritatakse eeskätt pea alumises pooles pluss laup (mis
aga tihti jääb juuste alla varju). Ja on täiesti realistlik ja loomulik
esindada seda teise inimese olulist osa lõuendil või paberil suuremana. Seal on
rohkem tähenduslikke eristusi, ja nende väljalugemiseks on parem neid esitada
suuremal pinnal. Lapsed kujutavad seda spontaanselt ka oma kunstilistes
väljendustes. Nad ei kujuta meetrilist, vaid topoloogilist ruumi oma oluliste
punktide ja punktidevaheliste suhetega (meetriline ruum on selle üks – võiks
öelda, et kõige vaimuvaesem – alamliik).
Või
kui lapsed kujutavad jalgu hästi pikana, siis nad toovad sisse ka oma
perspektiivi (mis võib esindada ka mälestusi veelgi varasemast ajast), kui
täiskasvanut vaadates need näivad troonivat kahe üüratusuure samba otsas. See
on ühest küljest oma vaatepunkti tõetruu edasiandmine, ja ühtlasi see väljendab
ka tähendust (jalad oma vertikaalse vahemaaga on oluline küsimus, probleem,
takistus lapse ning täiskasvanu näo ja käte vahel).
See
oli nüüd “põlve otsas” mõeldud; eks selle kohta leidub terveid raamatuid.
Nessun commento:
Posta un commento