Kuidas peaks deleuze'likult surma käsitlema? Ta on selle
kohta üht-teist ütelnud. Et surmal on kaks külge (viidates seejuures
Blanchot’le), personaalne ja impersonaalne – esimene puudutab „suurte“ (s.o
kõrvutuvate) ekstensiivsete erinevuste dediferentseerumist, laialilagunemist,
teine aga „väikeste“ (s.o läbistuvate) intensiivsete erinevuste vabanemist.
Esimene on „mina“ ja „ma“ käesolu-süsteem, mis dediferentseerub, teine aga ilmutab
indiviidi protesti selle vastu, et teda aheldataks ma vormi (või psüühilisse
kvaliteeti) ja mina ainesse (või psüühilisse ekstensiooni), kusjuures indiviid
käib intensiivsuste, implitseerituste, sissemähkimiste juurde (nii et
individuaalne on ses mõttes impersonaalne).
Aga mida see vabanemine või protest õieti tähendab?
Mismoodi väesolu ja intensiivne individuatsioon subsisteerivad ilma vastava
käesoleva laialilaotuseta liikideks ja osadeks, kvaliteetideks ja
kvantiteetideks? Ja tundub, et justkui veelgi intensiivsemalt (intensiivsused
"vabanevad")? See peab olema seotud lõhestunud ma ja lahustunud
mina'ga, aga kuidas täpselt? Tähendab, individuatsioon tähendabki seda, et üle
mingi lõhe ühitatakse ühitamatuid, paardatakse erinevaid erinevusi, tekitatakse
resonants, millest siis kogu kättejõudmine lahti läheb. Ja see "aja puhas
vorm" ja igavene taastulek on tõepoolest sügavam kui aja esimene ja teine
süntees, olles riides kordus, erinevuse kordus ja korduse erinemine. Võib-olla
võib isegi mingitmoodi hoomata, kuidas kogu reaalsuse tuumaks on säärane lõhe,
mis kõike produtseerib, nii et teatavas mõttes vormid, organismid hävivad, aga
see lõhe-elu on... (siin tuleks täpne olla, kui öelda alatine, igavene, või
püsiv, siis see poleks täpne, kuna käiks käesolu aspektide kohta) noh, ütleme
"silmapilkne". Kuigi selliselt ähvardab see jääda abstraktseks ja
idealistlikuks. Minu keha ja vaim, või õigemini hingus ja soonestik, mis on
kätte toodud selliseks personaalseks (mina-ma) kehaks ja vaimuks, s.t mu tegu
ja läbitunne on sellesama lõhe funktsioneerimine või see, mis selle lõhe ümber
kihab. Nii et teatavas mõttes ma ihus ja vaimus... ei, ei ela igavesti ega jää
püsima, vaid olen silmapilkselt, intensiivses läbikäimises, osaluses või
kohalolus kogu tegelikkusega.
Ma ei tea, kas see habras mõttelõng on jälgitav, aga
igatahes üks teema, kui deleuze'likult rääkida, on siin ju sissemähkimine ja
sissemähitud olemine - mille ta on võtnud Leibnizilt: individuatsioon käib
niimoodi, et moodustub teatav sissemähkimiskeskus, mis selgelt valgustab välja
teatava muna-maailma-osa, ja kõik ülejäänu jääb hämarasse, sissemähituks. Üsna
monadistlikus võtmes ütleb deleuze EK-s, et kõik teised indiviidid on meis
sisse mähitud, hämaralt, variaablitena. Nii et kui surm tähendab intensiivsuste
vabanemist käesoleva vormi kütkest, siis see peaks kuidagi puudutama nüüd ka
seda indiviidide sissemähkimise-asja, ehkki pole päris selge, kuidas.
Deleuze ütleb veel, et sissemähkimiskeskuse (s.t individuatsioonikoha)
määrab „teine“, „ligimene“ (autrui). See teine või ligimene toimib
sissemähkimiskeskusena ja esindab individuatsioonitegureid. Ehk siis laias
laastus peaks see tähendama seda, et individuatsioon käib läbi selliste
ligimeste, nende kaudu. Seda mõtet olen ma arendanud niimoodi, et seesama lõhe,
mis konstitueerib meid seesmiselt, on ühtlasi see, mille kaudu me lävime
teisega. Too ligimene väljendab võimalikku maailma, aga iseeneses asub ta
ikkagi intensiivsuste, implikatsioonide, individuatsiooni tasandil, mitte
käesolus: temasse on sisse mähitud edasiste kättetoomiste hakatused (nii et
pigem „võimaluse“ kui traditsioonilise metafüüsika „võimalikkuse“ tähenduses).
Surm, mis tähendab intensiivsuste vabastamist ma-minu vormi alt, peaks nüüd puudutama
just nimelt ka neid intensiivseid läbikäimisi – aga jällegi, kuidas? Ja on need
mõeldavad lahus käesolevast läbikäimisest?
Nessun commento:
Posta un commento