Mõtlus
ja palve on tavakeeles tihedalt seotud religioosse kontekstiga, aga ma tahaksin
käsitleda neid sellest lahus, komplementaarsete väesolustamise
(vastuaktualisatsiooni või ‑efektuatsiooni) abinõudena. Täpsemini öeldes on
mõtlus seotud väesolu ja palve intensiivsustega.
Mõtlus
tähendab seda, et meel jälgib seda, mis on, tuleb tagasi selle juurde, mis
ilmneb, peatades või aeglustades tavamaailma assotsiatsioonijadasid, kus üks
mõte viib teise juurde ja üks tegu või plaan teise juurde. Tähendab, mõtluseski
on mõtete ja tajude järgnevus, aga neid hoitakse oma ilmnemiskohal, neid
hoitakse nende ilmnemise kohalt. Selle käigus meel sulab üles, muutub mõnusaks,
vabaneb mingil määral kehaliste ja vaimsete fiksatsioonide, vormide küüsist,
muutub paindlikumaks, voolavamaks. Ühtlasi ja eelnevaga korrelatiivselt
nõrgeneb nende allutamine mina-vormile, nende omastamine, omistamine. Mina
muundub lihtsalt ilmnemise eelindividuaalseks pinnaks. Niimoodi me teataval
määral või teatavas mõttes liigume käesolust väesollu, nende singulaarsuste ja
eristusteni, mille pealt me ja meie maailm ülepea on lahti volditud. Mõtlus
kastab end otse eelindividuaalsess kuristikku, lõhesse, mille ümber kihavad
erinevad erinevused, moodustades resonantse, ühendusi ja sumbumisi.
Palve
tähendab seda, et meie individualisatsiooni ja kättejõudmise areng lõimitakse
kõigi teiste intensiivuste, teiste individuatsiooniväljade ja
kättejõudmisliinidega, nii et nad tekitavad häid resonantse, assamblaaže.
Oluline on siin, et palve ei võrsuks pelgalt käesolust, vaid väesolust. Palve
või soov tavalises, tavakeelelises või -maailmalises mõttes tähendab seda, et
ma tahan midagi endale või teistele, ma pean midagi heaks ja õigeks ning palun
sind, et sa selle jaoks midagi teeksid. Siin on juba implitseeritud see, et
teist käsitatakse vabana. Kui ma sunnin sind midagi tegema, siis ei ole see
palve; siis ma ei palu, vaid käsin. Palumine eeldab olendite võrdväärsust,
autonoomiat – aga teisest küljest just sellesama palumisega ületatakse
solipsism, endassesulgumine; palvega avatakse ennast teisele (mis tähendab
muidugi ka võimalust, et saadakse haiget – teine keeldub või koguni
naeruvääristab ja alandab sind). Palve omandab väesolustava jõu, kui tema juur
ning orientiir on väesolus, sest siin on kriitilise tähtsusega, kes palub ja
kellelt palutakse. Kui palumine sihib pelgalt käesolevate vormide fundeerimist
ja kindlustamist, siis on see hukatuslik, õige asja perversioon: näiteks kui
joodik palub, et sa annaksid talle veel ühe pudeli – selline olukord on
igapäevane, ikka ja jälle me palume teisi, et nad kindlustaksid meie käesolevat
mina ja maailma, ning samuti ise allume teistele nende sarnastes soovides,
olles vaheldumisi üksteisele isandaks ja orjaks. Viimases järgus aga on see
meelepetlik ettevõtmine. Kui palumine võrsub väesolust, siis see puudutab
intensiivsusi ja võimendab neid. See pole eelindividuaalne nagu mõtlus, vaid
individualiseeruv, aga pidades teataval moel silmas teiste
individuatsiooniväljade sissemähitust selles väljas, mis jõuab kätte minuks. Ma
palun konkreetsest kohast, sellena, kes ma olen, aga mitte sulgemaks ennast
veelgi rohkem enda-vormi, vaid avamaks ennast intensiivsustes. Vormel „Palun lase
see karikas minust mööda minna, aga sündigu sinu tahtmine“ väljendab seda
ambivalentsi: ühest küljest on mul konkreetne, kunatine soov (et see karikas
mööda läheks), aga teisest küljest läbistab mu individuatsioon kõiki teisi, mu
kättejõudmine põimub läbi kõigi teistega (n-ö „sinu tahtmine“, mis alati sünnib,
mis ongi kõige sündimine).
Nessun commento:
Posta un commento