Religiooni
all näikse enamasti silmas peetavat mingit sümboolimaginaarset kompleksi, nii-öelda
hüperideoloogiat, mis ajab oma haarmed teispoolsusse välja. Ja mida kasutatakse
ideoloogilistel eesmärkidel. Venemaal on minu teda seadusesse kirjutatud, et ei
tohi haavata „usklike tundeid“ või „usutundeid“ või kuidas see täpselt seal
sõnastatud ongi. Kunagi mõtlesin seepeale niimoodi, et religioosseid tundeid ei
saa riivata/haavata ning tunded, mida saab riivata/haavata, ei ole
religioossed. Nüüd aga ma ütleksin pigem niimoodi, et religioon ülepea ei ole
tunnete asi, s.t afekteerimise ja afekteeritavuse ning sellest johtuva teo- ja
mõistmisjõu kasvamise või kahanemise, s.o passiivsete afektide asi. Võiks
mõelda niimoodi, et n-ö tugevas mõttes religioon puudutab kohutavat ja tohutut salasust, mysterium tremendum’it, mis tekitab „kartust
ja värinat“ (millel pole tunnetega mingit pistmist, ammugi nendega, mida haavata
saab), mis võrsub lõhest eksistentsis eneses, mis lõikab lahti minu- ja teise
keha, mu kitsama teadvussõõri avaramatest – ning sellesama lõike läbi ühendab
nad. Või teisipidi, religioon on seotud kogemisega risomaatilisest kehast (萬物與我為一體),
selle väesolevast soonestikust (理) ja kõikeläbivast hingusest (氣). Kui
öelda, et siin on tunne, siis mitte objektiveeritav nagu passiivsetes
afektides, vaid nagu häälestus, Stimmung, kontekstis olemise modaalsus. See
puudutab toda risomaatilist kogukehandit või kehastut ennast ning võrsub
tollest lõikest või kuristikust või põhjatusest, Ab-grund’ist. Mida ei saa kinni mätsida mingite sümboolimaginaarsustega,
naiivses lootuses sellega „teispoolsust“ kodustada („kodu“, oidipaalse
repressiooni pinnalt projitseeritakse „teine kodu“, „teispoolsus“ üldise
repressioonina, jumalike isafiguuridena). Kõik need lelud peavad purunema ja
leluleja põhja minema, zugrunde gehen.
Siis pole muidugi mingit vaenu ega vaenamist, s.o. ohtlikesse objektidesse
fikseerumist (ja seeläbi nende fetišeerimist) – sest on kogetud Ohtlikemat,
põhjatut. Kuigi on selektsioon. Saab eriti selgeks, millises olemisviisis on
väge ja millises mitte, s.t millises on rohkem ja millises vähem väge. Mitte et
rohkema väega oluviisid oleksid ühesugused ja ühtesobivad, harmoneeruvad –
üldsegi mitte (vähemasti mitte lihtsal moel), neil on lõputuid nüansse, nad on
lõputult mitmekesised ja nad käivad kokku Keerukuses eneses, Keerus, mis on
toosama lõpmata loogeline Lõige. Just väike vägi on ühetaoline ja ühtlustav.
Homogeniseerimine mingi sümboolimaginaarse oleva (sh Ülima Oleva) alla (onto-teo-loogia).
Suurem osa religioonist käib selle alla. Aga siiski ka mitte üleni, sest nagu
ma kunagi arutlesin, religioon on taandamatult ambivalentne, ahistav ja
võimendav. Seda võimendust on seal ka alati olemas, ja just see võimaldab
religioonidel kesta, nii heaks kui halvaks. Aga religioon oma ahistavas küljes
on lihtsalt puuslikekummardus, fetišism – ja nende terminite all ei pea ma
muidugi silmas põlisusundeid, mille kohta neid algselt rakendati, sest neidki iseloomustab
sama struktuur nagu iga religiooni, ja kui, siis repressiooni on neis pigem
vähem, kuna nad pole nii süstematiseeritud, neil pole nii võimast
repressiivaparaati kui suurriiklikel religioonidel; vaid nende mõistete all
pean ma silmas just oleva-kummardamist, sümboolimaginaarsete konstruktide
muutmist asjadeks enesteks, ikooni (mille olemismõte on osutada endast läbi
tollele Lõhele, Tohutusele, Salasusele) käänamist iidoliks, kirjatundmist ja
variserlust, mis ei tähendanud algselt mingit silmakirjalikkust, pahatahtlikkust
ega intellektipuuet, vaid just nimelt „heas usus“ usundiobjektide
fetišeerimist, teatava sümboolimaginaaria fikseerimist ja kummardamist.
sabato 4 maggio 2019
Iscriviti a:
Commenti sul post (Atom)
Nessun commento:
Posta un commento