KOMMETEST (li 禮)
Religiooni
positiivne sisu (st. see, mis pole ühine poliitika, kirjanduse, filosoofia[1]
vms-ga) langeb kokku rituaalide kommete, liturgiaga. Võiks küsida, kas on mingi
loomusvahe ühiskondlikel kommetel ja sakraalsetel toimingutel? Eriti Hiina
kontekstis on see küsimus õigustatud, sest domineeriv religioonivorm oli seal
esivanemate kultus ning esivanemad moodustasid koos elavatega ühiskonna laias
mõttes, st. ka kadunukesed on jätkuvalt ühiskonna liikmed. Manalalastel on
muidugi oma spetsiifiline staatus, aga samamoodi on ühiskonnas teisigi olulisi
staatuserinevusi: ja kas mitte kogukonna noorem liige ei erine kogukonna vanast
liikmest rohkem kui elus vana liige lahkunud kogukonna liikmest? Muidugi, kuna
esivanemad on justkui sulandunud looduse tervikusse ja kuuluvad nähtamatusse
maailmasse, mis nähtavat maailma valitseb-juhib, siis on neist äärmiselt palju
kasu normaalse elukeskkonna tagamisel (vältida õnnetusi, tagada head viljasaaki
jne.), ja seda elusolev kogukonnaliige ise ei suuda juhtida (muidu kui vaimude,
esivanemate abiga).
Või veelgi
üldisemalt: kas pole nii, et ühiskondlikud ja sakraalsed või surmariitused
tekivad korraga? See, kui varased inimlased hakkavad sooritama matusetalitusi
(ma olen üsna kindel, et seda ei teinud ainult homo sapiens, vaid ka teised inimlased[2];
ja omad sotid liigikaaslaste surmaga on kuuldavasti elevantidelgi), tähendab
uue tasandi sünteesi, pikema ajaperspektiivi avanemist, mis ulatub üle ühe
inimea piiri ning rajab kultuurilise ajamõõtme. Kultuur muidugi ei alanud koos
matuste ja surnuriitustega – kultuuril teatavas mõttes polegi algust, vaid see
lahustub varasemates aegades nagu iga algus; aga igatahes valmistati kivist
tööriistugi ilmselt juba oluliselt varem kui matma hakati (vähemasti meil pole
kivist tööriistade valmistamise varasest perioodist tõendeid surmaga seotud
rituaalidest – ehkki muidugi see on kõigest negatiivne tõend, mis võib uute
avastustega saada ümber lükatud). Nii või teisiti on surmakombed oluline
kultuuriline verstapost (ja võib argumenteerida sellegi kasuks, et just sellega
kultuur algabki – hiinlased ütleksid meeleldi niimoodi – ehkki nagu öeldud, on
iga algus suhteline, st ka juba varasemas analoogiaid, pretesedente või
ettevalmistusi omav). Kui hakati liigendama teispoolsust, siis sellesamaga hakati
täpsemalt liigendama ka siinpoolsust (ja teisipidi, siinpoolsuse täpsem
liigendamine viis teispoolsuse liigenduseni). Kultuuri sisepiirid
(ühiskondlikud rituaalid) on ühtlasi tema välispiirid (sakraalsed rituaalid).
Mida tähendab
rituaal kitsas (st. kultuurilises, keeleolendlikus) mõttes? See tähendab
toimingute kordamist, mille muster, seadus või valem on eksplitsiitselt välja
toodud, teadvustatud. Muidugi on see ehitatud juba varasemate rituaalsete
käitumiste, harjumuste peale, mida on ka loomadel. Need mustrid on ajaloolised
juhused. Meile, kes me oleme pika ajaloo pärijad, tunduvad kombed ja rituaalid
eeskätt konservatiivsetena, säilitavatena, isegi piiravate ja ahistavatena. Aga
kui mõelda kultuuri aguajale, siis tähendasid need ehtsaid loominguid, kujutasid
endast ühiskonna tekkivaid siseresonantse
ning oluline polnud niivõrd need partikulaarsed mustrid, mille ümber kogukond
kuju võttis, vaid see resoneerumine ja kujunemine ise (millised seejuures
tarvitatud vahendid-meetmed-vormid ka poleks olnud). (Muidugi polnud need
vahendid ka päris suvalised, vaid saab tuvastada prototüüpseid mustreid üle
maailma: mis on seotud esivanemate ja surmaga, poliitilise ja majandusliku
võimuga jne.). Komme on ühiskonna siseresonants. Kui me praktiseerime, teostame
teatavaid jagatud kombeid, siis sellega me võngutame ühiskonda (vahel isegi
otseses mõttes, nt laulu ja tantsuga), taasloome kogukonda.
Peale selle
tuleb silmas pidada kogusüsteemi: kuigi kombed kujutavad endast teatavaid
mustreid, mis ajapikku jäigastuvad, mehhaniseeruvad (ja ka manduvad – nt
inimohverdused), loovad nad ühiskondlikke liigendusi ja piire, millesse on
strukturaalselt sisse kirjutatud ka liigenduste segipaiskamise ja piiride
rikkumise võimalus. Nii jäigad kombed, mis suudaksid sürjutada igasuguse
segipaiskamise ja rikkumise, kukuksid iseenesest kokku. Apolloonlike
liigendustega käib lahutamatult kaasas dionüüslik liigenduste segipaiskamine.
Hiina kontekstis võiks ütelda, et konfutsiaanlik ritualism ja zhuangzilik
anarhism käivad käsikäes. Konfutsiaanlik traditsioon (või tegelikult lihtsalt
õpetlaslik, ru traditsioon, mis on
palju vanem kui Konfutsius) tuginebki väga suures osas kommetele, millest kõige
tähtsamad olid matusekombed. Kombed (li)
on üks Konfutsiuse põhimõisteid ja Zhou kommete säilitamine oli tema
põhimuresid. Mozi kriitika põhjal tundub, et konfutsiaanid olid eeskätt
matusetalistuste spetsialistid (kus põhiline olidki kombed ja muusika – oluline
konfutsiaanlik mõistepaar). Ja “Kommete raamat” (õigupoolest kolm kommete
käsiraamatut) kuulus konfutsiaanlike tuumtekstide, vana “viisikraamatu” hulka,
mis oli konfutsiaanliku kaanoni tuumaks kuni Zhu Xi reformini 12. sajandil (kes
propageeris uut, lihtsamat kaanonit, “nelikraamatut”). “Kommete raamatus” (ja
teisteski teostes) on üles loetud terve rida kombeid ja käitumisjuhiseid. Selle
kohta kõigepealt paar märkust: ühest küljest on selge, et need kombed suuresti
kivistusid ja neid täideti väliselt, mehhaaniliselt – aga korduvald väljendatud
konfutsiaanliku ideaali järgi peaksid need olema täiesti loomulikud; inimene
peab kommete lihvimisega jõudma sellise paindlikkuse ja sujuvuseni, et see saab
justkui tema teiseks loomuseks (seda tuleb välja näidelda, etendada, teostada –
ja et see pole midagi mehhaanilist, võib näha iga hea näitleja puhul, kes sama
rolli samas lavastuses juba mitmekümnendat korda mängib, aga suudab seda teha
“loomulikult”). Teiseks, ajaloolises perspektiivis räägib M. Nylan oma
viisikraamatu käsitluses sellest, kuidas eksplitsiitselt kirjapandud
kommetekirjeldus aitas kaasa sotsiaalsele mobiilsusele: põhimõtteliselt võis
igaüks raamatu järgi õppida käituma – käituma nagu viisakas haritud kultuurne
inimene ning niimoodi “järje peale” saada (sest kommete teostamist tuleb siiski
praktikas lihvida ja füüsiliselt harjutada).
Teiseks tundub
kommete juurde käivat ka nende sama üksikasjalik demonteerimine nagu Zhuangzil
(vrd. klassikaline lugu, kuidas Hui järk-järgult “unustab” inimlikkuse ja
kohasuse, kombed ja muusika, elu ja surma, jõudes vaba kulgemiseni. Need on
rööpsed teed. Zhuangzi tee tundub iseenesest sümpaatsem, aga seda ei maksa üle
idealiseerida. See on teine strateegia, kus võidakse suurelt võita, aga ka
suurelt kaotada. Kõik pannakse ühele kaardile (kombekas inimene on vähemasti
lihtne lävida, aga läbikukkunud “otsekohene” zhuangziaan või chan-mees on
pelgalt pain in the ass).
[1] Näiteks
teoloogial pole omaenese valda. Ta on liturgika, ontoloogia (filosoofia),
tekstikriitika jms. (teadus). Lihtsalt ajaloolistel ja pragmaatilistel
põhjustel on need eraldi “teoloogia” nime alla koondatud.
[2] On
vaidlustatud neandertaallaste matuseid, aga minu võhikliku hinnangu järgi pole
need vaidlustused pädevad või on pastakast välja imetud.
Nessun commento:
Posta un commento