1.
Eesti
keeles on selline ilus sõna nagu “vägi”. Selline vägev sõna.
See märgib suurt võimekust millekski, olgu heaks või halvaks. Meil
on “vägilane”, “vägitegu”, “vägisõna”, “vägijook”,
aga ka “vägivalda tarvitama” ja “vägistama”. “Vägi”
tähendab ka inimhulka või armeed – sõjavägi. Vägi on igatahes
midagi intensiivset.
Ja
tundub, et “vägi” ei pea tähendama ainult võimekust teha või
ajendada midagi ebatavalist, vaid ka lihtsalt keskmisest
intensiivsemat olemist. Juba kõrget intensiivsust märkiv sõna
“väga” oli algselt “väega” (ja võro keeles on siiamaani).
Ja kui me ütleme, et keegi on “väega” inimene, siis see võib
tähendada mingeid ebaharilikke võimeid, mida näiteks nõidadele
omistatakse, või ka lihtsalt kuidagi kütkestavat, karismaatilist
inimest, mis võib avalduda läbi ülima lihtsuse. Näiteks ma
nimetaksin oma kadunud vanatädi Muhumaalt väega inimeseks. Ta ei
teinud küll midagi erakordset, elas üksinda kõrge vanuseni, oli
õigeusklik. Aga temast kiirgas väge, elurõõmu ja elujõudu. Seda
võis igaüks tunda, ehkki olnuks raske seletada, milles see täpselt
seisneb. See näib olevat midagi üldist, hajutatuna kogu inimese
olemisviisi, nii et sellest on raske midagi üksikut välja tuua (või
see pole igatahes piisav) ning seda on ka raske seada üldiseks
eeskujuks, kuna on niivõrd tihedalt seotud just selle konkreetse
inimese olemisviisiga.
2.
Ilmselt
me ei arva tänapäeval, et keha ja vaim saaksid olla mingid eraldi
asjad. Kogu meie isiksus, seal hulgas kõik meie keha, vaim, mõistus,
tunded jne. peavad olema ühe ja sama asja erinevad väljendused. Ja
nüüd ma pakun välja, et seda “üht asja” võiks nimetada
tollesama võimsa ja mõneti salapärase sõnaga “vägi”.
Kuigi
ma usun, et enamik kuulajaid võiks ehk olla nõus sellega, et meie
keha ja vaim ja muu on ühe ja sama asja – ütleme väe –
väljendused, aga kui kaugele me õieti seda mõtet mõelnud oleme
või seda mõelda suudame? Kui me oleme endast teadlikud ja suudame
ennast mingist küljest reguleerida (nn “vaba tahe”), siis see
tähendab ju, et meil peaks põhimõtteliselt olema ligipääs kogu
oma väele ja seeläbi kõigile oma avaldumisviisidele, nii vaimule,
kehale, mõtlemisele kui kõigele muule. Selline mõte tekitab
peapöörituse – nii et tundub turvalisem minna tagasi dualistliku
arusaama juurde inimesest, mille järgi meil on ligipääs ainult oma
vaimule ning keha on midagi selle suhtes võõrast. Aga kui siiski
kehagi ei ole mulle võõras? Ma olen oma kehas ju sama loomulikult
kui oma kujutlustes, mõtetes ja muus. Tihti me suhtume oma kehasse,
justkui see polekski meie ise, võtame oma keha suhtes välispidise
hoiaku nagu iga teise keha suhtes. Vahel see ongi mõistlik, nagu
näiteks siis, kui me viime oma katkise jalaluuga keha arsti juurde.
Aga kui hoolega mõelda selle peale, et ma olen ju ka oma
keha, siis on raske aprioorselt paika panna mingit piiri, kuhu maani
ma oma keha reguleerida saan. Need piirid on paika pandud
statistiliselt, välispidiselt ja lähtudes just dualistlikust
keha-vaimu metafüüsikast. Kui öeldakse, et “füsioloogiliselt on
võimatu, et...” (et ma saaksin pool tundi hinge kinni hoida,
peatada või käivitada mõne siseorgani tööd, olla kolm kuud
söömata jne.), siis on see lihtsalt statistika. Mis juhtub aga
siis, kui me tõepoolest võtaksime uurida iseennast, oma väge?
Sageli on nii, et selline tähelepanu pööramine oma väele on
nihutanud neid “piire”, mis väideti inimvõimetel olevat.
Võib-olla selgub, et ikkagi on mingid seesmised piirid, aga seda ei
saa enam kindlaks teha väliselt ja statistiliselt, vaid sisemiselt
ja empiiriliselt, omaenese kogemuse põhjal.
Uusaja
filosoof Spinoza ütles, et me ei tea, milleks meie keha võimeline
on. Me pole seda õieti järgi uurinud. Ma ütleksin samamoodi, et me
ei tea, milleks me võimelised oleme, me ei tunne oma väge. Kogu
meie haridus on suunatud väliste eesmärkide saavutamisele ja ka oma
enesemõistmises me oskame sageli pöörata tähelepanu üksnes
välistele asjaoludele ja tunnustele. Ometi ma leian, et väeuuringuid
on võimalik soodustada ja toetada ning et see pole sugugi suvaline
“tundlemine” või meelisklemine, nö “oma naba imetlemine”.
Vastupidi, siis alles tuleks välja, kuidas minu “vägi”, vägi,
mille avalduseks ma olen ühes kõigi oma võimete ja omadustega, ei
ole “minu oma”, pole lahutatav teiste olendite ja teiste inimeste
vägedest, nende isiksuste tervikust, kellega me läbi käime. Alari
Allik rääkis ööülikoolis sellest kõrvitsate näitel:
zen-õpetaja vaatas, kuidas kõrvitsad lärmavad ja igaüks kinnitab,
et ta on eraldi ja sõltumatu; sellepeale soovitas zen-õpetaja
kõrvitsatel katsuda oma pead – seal on väät, mis ühendab kõiki
kõrvitsaid. Nüüd vägi, mis kirjeldaks meie isiku erinevate
aspektide kokkukuulumist, oleks just nagu see väät, mis ühendab
meid teiste olenditega. Võiks isegi mõelda – ja see on teine suur
teema, millest ma olen palju mõelnud, aga millest täna ilmselt
pikemalt rääkida ei jõua –, et erinevad olendid polegi midagi
muud, kui moodustised üleüldise Väe peal, nagu kõrvitsad, Väe
teatavad tahenemised, ahenemised, organiseeritused. Ehk et kui iga
indiviidi omadused ja võimed on tema väe erinevad avaldused, siis
omakorda indiviidid oma väega on üleüldise Väe avaldused.
Kui
nii mõelda, siis võiksid sellel olla teatavad tagajärjed meie
tegutsemisele. Ma ei taha öelda, et me peaksime tingimata hakkama
kangesti midagi teistmoodi tegema, aga võib-olla me märkaksime
elukorralduse vorme, mis johtuvad teistsugusest arusaamast inimese
kohta ning mis võivad hakata tunduma hämmastavalt põhjendamatud.
Võtame näiteks koolihariduse. Kas pole selle taga dualistlik
arusaam inimesest, et inimene koosnevat kehast ja vaimust, mistõttu
on üks tund (kehaline kasvatus) kehale ning kümme tundi (peaaegu
kõik ülejäänud ained) vaimule? Kui me aga mõtleksime niimoodi,
et keha ja vaim ja kujutlus ja seltsivus ja kõik muu on ühe ja sama
väe erinevad avaldused, siis võiks ette kujutada hoopis teistsugust
koolikorraldust ja haridussüsteemi, mis ei tükeldaks inimest esmalt
pooleks (keha ja vaim) ja seejärel veel väiksemateks tükkideks
(kaugushüpe, pallivise; füüsika, matemaatika, emakeel), vaid mis
pööraks põhitähelepanu lapse väe arendamisele. Siis võiks ette
kujutada, et hoopis mingid teised õppeained oleksid – eriti just
väiksemates klassides – tähelepanu keskmes: tantsimine,
näitlemine, muusika vm. Kui praegu käib nii, et arendatakse lapse
üksikuid osi ja loodetakse, et ta kuidagimoodi ise paneb need kokku,
lõimib need oma isiku tervikusse, siis väepõhisel haridusel võiks
käia vastupidi: arendatakse esmajoones väge ning selle
tagajärjena saavutatakse
mingeid vaadeldavaid tulemusi. Nii oleks mõeldav, et lapsed
omandaksid lõpuks kasvõi needsamad võrrandid, tabelid ja reeglid,
aga see käiks oluliselt tõhusamalt, kiiremini ja väiksema vaevaga,
kuna need poleks saadud välise surve ja sunni abil, vaid on seesmise
protsessi ja arengu tulemused (kui mul on kerkinud mingi probleem ja
küsimus, ning mingi võrrand selle lahendab, siis on see võrrand
mulle võrratult arusaadavam).
See oli kõigest üks näide. Mulle tundub, et kui me tõsiselt
mõtleksime selle peale, et me oleme üks vägi – inimvägi –,
siis asetaks see paljud teisedki asjad uude valgusse ja võiks ehk
elugi lõpuks mõnusamaks muuta.
3.
Lõpetuseks lisaksin sellele arutlusele veel ühe isiklikuma noodi,
mis – mine tea – haakub võib-olla ka mõne teise inimese
kogemusega. Eelnevas jutus ilmneb vägi kui midagi kombatamatut ja
vaevalt hoomatavat. See on arusaadav, sest vägi pole mingi asi. Aga
mul on olnud unenägusid, kus see, mida võiks mõista väena, on
kehastunud – ja ilmneb mingi loomana: koerana, härjana, hobusena.
Need on olnud kummalised, mõneti õudsad, aga lõppkokkuvõttes väga
värskendavad unenäod. Nendes ma kohtun mingi loomaga, kes on puhas
vägi. See on ühtaegu kütkestav ja õudne – sest ma tean, et
üheainsa nipsuga võib see loom mu puruks litsuda. Ja ma tean, et
see juhtub siis, kui ma üritun põgeneda ja endasse sulguda, turva
otsida. Et ta purustab mu just siis, kui ma tema vastu kaitset otsin,
aga kui ma tema poole pöördun, temaga kontakti astun, hoopis siis
ma olen kaitstud – ehkki ma olen siis sunnitud ka ise äärmisele
mobiilsusele, ma ei tohi midagi maha magada, sest siis ma lendan kus
see ja teine ning hukkun. Tuleb olla üleni kontaktis selle tohutu
väega ja just enda avamine sellele ohule päästab ohust. Niimoodi
rääkides kõlab see lihtsalt, aga unes, kui ma olen selles
olukorras eneses – kus põhimõtteliselt on mängus elu ja surm,
nõuab see eneseületust.
Nessun commento:
Posta un commento