Minu
mulje järgi on praegusaja peavoolu mõtlemine see, mille võtab kokku lause “kõik
on suhteline”. Juhul kui eeldada, et ühel inimesel või inimgrupil pole õigust
ega võimu teistele oma arvamust peale suruda – nõnda nagu see demokraatias on
või peaks olema –, siis tekivad sedasorti mõttekäigud, mida see lause kokku
võtab, peaaegu iseenesest. See tähendab lihtsalt seda, et ma respekteerin
teiste inimeste arvamusvabadust ja õigust jääda minu omast erinevale
seisukohale. Sellisena väljendab see elementaarset tolerantsi, sallivust, mis
on demokraatliku ühiskonna alus. Muidugi tekivad siin paradoksid: näiteks kas
ma pean sallima ka neid, kes on minu vastu sallimatud. Selleks puhuks on
lisatud klausel, et oma vabaduse teostamine ei tohiks kahjustada teisi inimesi ja
ümbrust, või igal juhul peaks püüdma kahjustada neid nii vähe kui võimalik
(sest kes poleks iial teist inimest kasvõi kogemata füüsiliselt või
psüühiliselt kahjustanud? rääkimata sellest, et ainevahetus nõuab, et me
hangiksime teisi elusolendeid endale toiduks – see on aidanud kaasa
taimetoitluse populaarsusele, et isegi kui me oleme sunnitud teisi olendeid
toiduks tarvitama, siis valida selliseid, keda see kahjustab kõige vähem, või
valida käitumuslikult lihtsamaid olendeid. Taimetoitlus on selles mõttes
demokraatia sümptom ja loogiline edasiarendus, kus sallivus laiendatakse
väljaspoole kitsalt inimringi teistele olenditele üldiselt). Ilmselt saab
näidata puudusi nendeski meetmetes, aga laias laastus sellest piisab
tolerantsiks.
Samas
ei piisa sedasorti sallivusest veel inimlikuks dialoogiks ega ühiskonnaks. See
on vaid kontakti hakatus, aga mitte arendus. Lause “kõik on suhteline” võib
tähendab lihtsalt atomismi: mina olen siin oma seisukohtade, vaadete,
väärtushinnangutega, sina oled seal. Mina ei trügi sulle peale, sina ära trügi
mulle. See on nullkontakt, nagu kahe inertgaasi aatomi vahel, mis mõlemad
jäävad endisteks ega muutu kohtumise tagajärjel ega hakka teistmoodi käituma.
Samas on selge, et sellist seisukohta ei saa laiendada lõputult, kuna mingites
suhetes on inimestel ikkagi lähem läbikäimine (perekond, sõbrad, kolleegid).
Keegi ei saa ennast maailmast ja ühiskonnast täielikult ära lõigata ja
isoleerida, vaid paratamatult ta peab tungima teiste inimeste ja teiste
olendite territooriumile ning laskma neil tungida enda omale. Me ei saa
lõputult teisi lihtsalt ignoreerida. See on laisk hoiak või mõtlemine, kui
kohtumine teise inimese või olendiga sind ei muuda. Muidugi ei jõua kõigile ja
kõigele reageerida, ja see polegi tervislik. Aga kui reageerivus üldse ära
kaob, siis tekib kahtlus, kas sa oled veel elus või mis mõttes sa veel “elad”,
kui sa ei muutu või muutud minimaalselt, korrates ühtesid ja samu mustreid.
Selline
laisk “kõik on suhteline” ajendab kas jõuetust, käegalöömist, pessimismi, tülgastust,
blaseerumist (selliseid kalduvusi võib näha näiteks Toomas Pauli ja Mihkel Muti
kirjutistes) või siis konservatiivseid reaktsioone, mis püüavad uuesti elu
sisse puhuda ammusurnud ideedele, ideaalidele, jumalakujudele,
“püsiväärtustele” – filosoofilises plaanis tähendaks see anakronistlikku katset
reanimeerida platonismi. Kuigi selline konservatiivne suundumus võib ajendada
võitluslikke hoiakuid ja sõnavõtte, on see sisuliselt sama laisk ja jõuetu. Ma
ei viitsi, ei suuda, ei jõua, ei taha tegeleda just selle inimese, olendi või
olukorraga siin, vaid mul on juba eelnevalt olemas mingi “kolmas”, mingi idee,
ideaal, põhimõte, printsiip, reegel, seadus, igavene lause, jumalakuju vms.,
mille järgi ma olendeid, olukordi ja maailma jaotan ja hindan, laskmata end
nendest mõjutada. Demokraatliku ühiskonna raames püsides jääb see lihtsalt
pisut virilaks ja vimmakaks, aga sellest väljudes vallandab oma sallimatuse ja
reageerimisvõimetuse hävituseks (avaldudes näiteks mitmesuguse terrorismina,
mis võib olla nii era- või grupiviisiline kui ka riiklik ning ulatuda
füüsilisest hävitamisest majandusliku või psüühilise lömastamise või
survestamiseni). Viitamine “kolmandale” on poliitilises plaanis loomult
sallimatu ja reaktsiooniline. Poliitikavallas on see kahjulik; muudes valdades,
nt. erapraktikates, võib sel olla kasulik ja võimendav toime.
Lausel
“kõik on suhteline” on aga teine, aktiivsem tähendus, mis võrsub just nimelt
arusaamast, et kõik olendid on suhtelised, suhtesolevad, et nad on (eksisteerivad) oma suhete ja
läbikäimiste varal teiste olendite ja ümbrusega. Et see vahe selgem oleks, võib
neid tähistada erinevate mõistetega, nii et laisk ja reaktsiooniline suhtelisus
oleks relatiivsus ning aktiivne
suhte-lisus oleks relatsioonilisus.
Relatsioonilisus näitab, et relatiivsuse ja absoluutsuse vaheline eristus on
libavastandus ning et need kuuluvad tegelikult samale tasandile. Kui ma ütlen,
et “kõik on suhteline” ning “mina ei sega sind, sina ära sega mind”, siis
esiteks on siin olemas afirmatiivse sõnastuse ja sisuga absoluutne maksiim,
mida aga teiseks ei saa lõpuni rakendada, igasse olukorda laiendada. Kui ma aga
ütlen, et “kõik ei ole suhteline” ning “on absoluutsed väärtused (ideed,
jumalakujud jne.)”, siis ei saa ma jällegi kuidagi ära hoida seda, et praktikas
tõstavad alati pead mingid teised, kes minuga ei nõustu ja keda ma veenda ei
suuda (nagu katoliiklane moslemit, moslem ateisti jne.) nii et absolutistlikest
pretensioonidest hoolimata on see hoiak praktikas ikkagi mõistetud relativismi.
Kui
aga arendada edasi lauset “kõik on suhteline” ning võtta tõsiselt teise
teisesust ja tema sallimist, siis viib see meid selleni, et me süvendame seda
suhet, seda relatsiooni – mitte ei hülga teist ega ignoreeri teda, vaid
vastupidi, püüame aru saada ja mõista, milles ta on erinev, miks ta on erinev,
miks ta võib-olla mõtleb ja arvab teistmoodi. See tähendab aga seda, et me
peame iseennast mängu panema. Me ei saa jääda kõrvaltvaatajaks ega isoleerituks
nagu relativismi (või selle paarilise, absolutismi) puhul. Sellisel juhul
relatsioon, suhe teeb midagi, muudab midagi, tähendab midagi, selle käigus
tekib midagi uut. Muidugi selles uudsuse geneesis võib omakorda tuvastada
vägevusastmeid. (1) Transformatsioon jääb kesiseks ja nõrgaks juhul, kui
osapooled lihtsalt killustavad oma seisukoha, võtavad sellest ühe osa ja
sobitavad selle mehhaaniliselt kokku teis(t)e osapool(t)e omadega. See on nö
“kompromiss”. Meie muutumine kohtumise tagajärjel piirdub lihtsalt teatud osa
seisukohtade suspendeerimisega, ootelejätmisega ning teatud osa võõraste
seisukohtade talumisega. Ei ole tekkinud midagi päriselt uut. (2) Kohtumise ja
suhte vägev aste aga tähendab seda, et selle käigus tekib midagi hoopis uut,
mis pole lihtsalt mingite osade valimine või ümberpaigutamine, vaid midagi
loomu poolest teistsugust. Midagi, mille peale me eraldi poleks tulnud, aga
milleni me koos jõudsime – teinekord isegi mängleva kegusega.
Väljakutse
seisneb muidugi selles, et kui ma olen ühes suhtes niimoodi transformeerunud ja
transformeerinud, siis on mul veel tohutul hulgal muid suhteid ja seoseid, mis
tahaksid samamoodi süvendamist, arendamist, nüansseerimist. Kohtumine kukub ka
siis läbi, kui ma näiteks kellegi ühe inimesega või piiratud arvu inimestega
moodustan võitlusüksuse ülejäänud maailma ja inimkonna vastu. See jääb nõrgaks,
relatiivseks, reaktsiooniliseks, sulguvaks. Ma ei jõua kõiki seoseid ja suhteid
võrdselt süvendada-arendada. Aga see võib-olla polegi peamine. (3) Peamine
seisneb selles avanemise ja muundumise kogemuses eneses, mis võib isegi teatavas
mõttes saada harjumuseks, harjumuseks üles sulatada oma harjumusi,
kinnismõtteid, ja -hoiakuid. See oleks nüüd kohtumiste kõrgeim vägi, mis
seisneb põhimõttelises valmiduses kohtumiste käigus muunduda, genereerida
midagi uut.
Muundumine
ja uudsuse genereerimine ei pea tähendama millegi silmapaistva, erakordse
sooritamist. Võib isegi arvata, et kõige võimsam muundumine käib salajas,
märkamatult. Muundumine ei tähenda, et käitumisest puuduksid mustrid, kordused,
harjumused – küsimus on neid mustreid moodustavate elementide iseloomus: kas
nende vahekorrad püsivad paindlikena, nii et neid saab vastavalt vajadusele
teisendada, või on nad jäigad, nii et ühe elemendi paigaltnihutamine purustab
kogu süsteemi. Põhimõtteliselt juba elamine ise on muundumine ning küsimus on
ainult selles, mil määral me sellele kaasa aitame või seda pärsime. Laisk ja
reaktiivne relatiivsus pärsib elamist, aktiivne relatsioonilisus soodustab.
Eelneva
jutu eesmärk oli puhastada poliitilist välja teatavatest ideoloogilistest ja
religioossetest eelarvamustest. Üksteisega asju ajades me ei saa lähtuda
millestki “kolmandast”, vaid peame üksteisega lävima, nende konkreetsete
isikutega, kellega meil tegemist on. Võib aru saada konservatiivide soovist
kehtestada kindlaid, püsivaid, muutumatuid, igavesi väärtusi, sest neile
ilmselt tundub, et vastasel korral valitseks ühiskonnas kaos. Kaos aga ei
valitse mitte sellepärast, et puuduksid kindlad põhimõtted ja püsivad
väärtused, vaid siis, kui me keeldume kontaktist teiste inimeste ja olenditega
(soov maksma panna enda usutud väärtusi on samuti keeldumine teisega tegemist
teha, soov teda endale allutada). Kui me aga üksteisega lävime, nii et meie
kontaktidest sünnib säde ja meie suhetest võrsub midagi uut, hõlmavamat,
inklusiivsemat, siis see olukord ei ole enam suvaline ja halvas mõttes
kaootiline.
Nessun commento:
Posta un commento